“Kutuplarda namaz kılınabilir mi? Kutuplarda yaşayan adam ne yapacak?”… İslam’la ilgilenen herkesin gün gelip de duyacağı kaçınılmaz sorudur. Ünlü yazar Edip Yüksel, “İlginç Sorular” isimli kitabında, kendisine gelen soruları “tutarsız sorular” , “komik sorular” , “artniyetli sorular” diyerek sınıflandırır. Elbetteki İslam, bilgi sahibi olmak kadar bunun kaçınılmaz yolu olan soru sormayı da teşvik eder. Kuran, ” … Bilmiyorsanız uzmanlara sorunuz.” (21:7) diyerek soru sormayı teşvik eder. Ancak “soru” kavramı temelde “nötr” olması gerekirken, cevabını baştan yönlendiren ya da “uman” pozitif ya da negatif “soruların” cevapları da Kuran’da benzer alaycı bir üslupla verilmiştir.Gelelim en başa, kutuplarda namaz meselesine… Bu kadar yazdıktan sonra -ki bu yazı daha da uzatılabilir, soru örnekleri, cevap örnekleri, yerine göre ayet alıntıları yapılabilir ve sırf “soru” kavramı üzerine demogojiye boğularak “sorunun kendisi” geçiştirilmeye çalışılabilirdi- dillere pelesenk olmuş meşhur sorunun cevabını verelim ki, soru sahipleri de biz de rahata erelim…Kutuplarda namaz kılınabilir. Çünkü Kuran’da “namaz vakitleri” belirtilirken, “gün” şartı konmamıştır.Kuran’da namaz vakitleri “güneşin hareketlerine” göre belirlenmiştir. Daha açık anlatımla Kuran’da “güneşin doğuşunda” , “tepe noktaya vardığında” ve “batışında” olmak üzere üç namaz vakti emredilir.Dolayısıyla, Kuran “her gün şu zamanlarda namaz kılın” değil, ucu açık bir biçimde “güneş doğduğunda/tepeye geldiğinde/battığında namaz kılın” demektedir.Kutuplarda yaşayan bir insan, bulunduğu coğrafyanın şartlarına göre güneşin doğmasında yani yaz mevsiminin başında bir kez, mevsimin ortalarında ikinci kez, yaz mevsimi sona erip, altı ay sürecek karanlık başlarken de üçüncü kez namaz kılarak, bu ibadetini yerine getirmiş olur.Bu sorunun ardılı ve yandaşı bir soru daha vardır ki, o da tahmin edileceği üzere “oruç” meselesindedir. Kutuplarda yaşayan bir insan, oruç tutmak isterse orucunu saat ile tutabilir, yani “tropikal iklimde yaşayan” insanların oruç açma ve imsak vakitlerine uyarak bu ibadeti yerine getirebilir ya da şartlardan ötürü hiç tutmayabilir.