jiyan , derler kürdler yeniden doğuşa.. yeşermek, doğmak, büyümek yani kısaca topraktan gelen yaşam demektir..hiddeti de içeren bir anlamı olduğu da su götürmez..
sözcüğün armonisi güzel, muhtevası güzel. dilime dolandı son zamanlarda..umut güzel şeydir; “acıların anasıdır” diyen halt etmiş. kendimizi müebbede hapsedecek halimiz yok. güzel şeyler oluyor; bak güneş yeniden doğuyor, kimsesizler mezarlarından kalkıp yuvalarına geri dönüyor. tuvalinden kan sızana hesap soruyor.yalanından mit sızana balgamını atıyor, hayata tutunmak için ne kadar yalandan sebep varsa o kadarını uyduruyor kendine.
dağdan inen çocuğa bile özeniyorum anasını satıyim.. yok, üçbeş yolluk alacaklar diye deil, parasında diilim dinime imanıma, alsınlar helali hoş olsun; dağlarla buluşmak öyle kolay değildir eziyetin envaisini yaşarsın.. zor karardır, yaşarken ömrüne biçilmiş kaftanı giyip çıkarmayı gerektirecek kadar dramatik bir karardır; geleceğine, ya da hasretini çektiği nizama isyan edip dağlara vuran, onsekizinde bir delikanlıya ne diyebilirim? dağları bilmeyiz; orda da herkesin kötü olduğunu hiç düşünmedim. şefkatle, ilgiyle yaklaşıldığında kim kötü olabilir ki zaten? dönenler, dönmeyenler için her vesile ile yeni bir jiyan temennisinden başka ne gelir elimden.. kimi için eşkiya, kimi için yollarına çaresizlik düşmüş, ömürleri talan olmuş çoluk çocuk..bundan böyle, altı üstüne gelmiş o yerlerde, her yeni doğan bebeğin yeni bir jiyan olmasını dileyelim..hayat ne karışık bir mekan; meşrebimiz kötü olsa, içim içimi kemirir, yer bitirir mi?gel gör ki, hava kirli, ilişkiler kirli, güçler kirli.. iyi olan her şeyin fişi çekilmiş sanki ..hal böyle iken;ahvalimiz yoksul ki ne yoksul; mevcudiyet kavgasından ibaret, alt-üst olmuş bir bünye;dilin neye sivri, neye aynı haytasın? sen özünde böyle biri misin? neye durup duruken sağın solun kafasını gözünü yarıyorsun? hissin de aklında beş para etmez.. ne uğraşıyon lan içinden ifrit çıkaracam diye? kime ne faydası olur ki? hayatının envanterine attırıyim.. bilanço dediğin ne ki; bir yanı aktif bir yanı da pasif den ibaret ,ortasındandan boylu boyunca çizgi geçen kağıt parçası değil mi? her tarafını hilebaz muhasebeciler gibi denk getirsen ne olur ki? kime ne faydası var? kredibiliten yükselir, daha az vergi öder, sağı solu kertmeye devam edersin o kadar.. kalemin elden düşşe ne olur? neye yaradı ki şimdiye kadar? yazıdan çiziden kime ne hayır geldi de sana gelsin? yaz yazabildiğin kadar söz sövebildiğn kadar; pis bünyeni saran işkenceyi paklayacak mı? o zaman, hem kendine hem etrafına neye işkence ediyorsun? neye dilin ağırbaşlı değil? çözülmeyen ne ise, ver kendine emri merhamet eyle, etme eyleme lan..sen değil misin, bir bebeen bile” annamazdım annamazdım” diye diline doladığı şarkıyı günlerce zihnınden atamayıp, uykuları kaçan sen değil misin? e neye şimdi kendini azrail gibi göstermeye çalışıyosun? can sıkıntından değil mi? ona buna giydirip nefes aldığını sanıyorsun; hiç tanımadığın, hangi açmazın hangi çukurun içinde olduğunu bile bilmediğin insandan neye nefret edip, yerlere sermeye çalışıyorsun? bu hisleri sana kim yüklediyse git onun canını hal be hayta.. yok çok yoruldum, hırpalandım deyip davamdan ayrılmam arkadaş diyorsan, elbet meşrebini belleyenler çıkar bi gün seninde..gökten senin için iki jiyan düştü; kadrini kıymetini bil !Şimdi bir değil iki jiyan var yaşayacağın; kaderinin ta kendisi, yüreğinin “iki” tanesi..
yorumlar
dağdan gelen dağa gider bu hep böyle olmuştur!
ben konusunu bile anlamadım vallane demiş ki hayta?
bana mıydı bu?
bağdakinin eli her zaman armut toplamaz… o yüzden zafer kazandım derken hesabı şaşan niceleri geldi geçti bu bağlardan, geriye bize hoş bir seda hoş bir tını kaldı sadece.
1. çoğul şahısların tümü, 2. çoğul şahısların ise bazıları!
neden hiç yazıya tam anlamıyla odaklanamıyoruz anlamadım gitti.haytaazrail kalemine sağlık
adettendir? iyi o zaman
@kahvekokusu ben tamamiyle yazıya yorum yaptım ama sen de şuan “eline sağlık, rep ve emeğe saygı”dan öteye gidemedin…
sen yazında ne anlattığını sanıyorsun ki benim yorumumu militarist buluyorsun? bu da moda oldu… ota boka militarist diye suçlamada bulunmak!
al işte apaçık ortada;
” bugünlerde ne istediğimi bulmaya çalışırkenne istemediğimle karşılaşıyorum..ben dursam hayat devam etse, hayat dursa ben devam etsem.karışık…bugün biyerlerde bi yanlış var, ama nerde?bilmiyorum, aramıyorum, duruyorum..kalabalığa ihtiyacım var hem de en fenasından. düşünmeye, pişmanlıklarıma, acımaya, acıtılmaya, öfkeme ve özlemeye fırsat kalmasın diye.beni oyalayacak birine, bir şeye hatta bambaşka bir sıkıntıya bile razıyım.saçma belki ama, evet çok sı-kıl-dım.”demişim geçmiş zamanların birinde… yazarı da benzer ruh halinde görüyorum. bilmem yanılıyor muyum ?
” Jiyan ” şu kürt isimleri hakkaten güzel..
uykusuz kutup ayısı, ben bu yazının içinde bir art niyet görmedim. dağdan gelenler, bağdakiler vs. değil ki burda anlatılan. tamamen psikolojik bir yansı. yazar kendisi bile kışkırtılınca yörüngesi şaşırmış.ben anlatıdaki derinliği sevdim.ruhsal çalkantıyla birlikte zihinden geçen sözcüklerin devinimini sevdim ve hiç sizin baktığınız gibi bakmadım.
ve bu site ahalisinin her fırsatta milliyetçiler dinciler atatürkçüler, sağcılar solcular vs. kavgası yapması itici geliyor.
şimdi @kahvekokusu sen de farkında olmadan başka bir popülizme kayıyorsun… kimseyi beğenmeyeneler sınıfına hitabet ediyorsun!belki sen yazıda art niyet görmezsin ama bir başkası görebilir, işte o yüzden istediğimiz gibi yorum yapabilmeliyiz.ayrıca yazarın bana verdiği cevap söylediğim şeyi haklı çıkarıyor.
daha sonraki cümlesiyle de çelişiyor;
dünyanın heryerinde olduğu gibi “dağdan gelip bağdakini kovamaya çalışana” iyi gözle bakılmaz ben sadeve bunu belirttim.
uykusuz kutup ayısı, benim kimseyi beğenmeme gibi bir lüksüm yok, var mı? senin de yok.art niyete gelince bu anlamda bakış açısının özgürlüğü elbette sınırsız.ama bu özgürlük senin için ne kadar geçerliyse benim için de o ölçüde var.yukarda fikrimi beyan ettim zaten yazar kışkırılınca yörüngesini şaşırmış dedim. yazış amacının şu savunduğu zihniyet olduğuna inanmıyoruminanmak da istemiyorum.ben yazının edebi değerini ele aldım. yoksa Atatürk Türkiyesinde dağdaki bağdaki tartışmasının asla içinde olmam, olamam
uykusuz kutup ayısı, benim kimseyi beğenmeme gibi bir lüksüm yok, var mı? senin de yok.art niyete gelince bu anlamda bakış açısının özgürlüğü elbette sınırsız.ama bu özgürlük senin için ne kadar geçerliyse benim için de o ölçüde var.yukarda fikrimi beyan ettim zaten yazar kışkırılınca yörüngesini şaşırmış dedim. yazış amacının şu savunduğu zihniyet olduğuna inanmıyoruminanmak da istemiyorum.ben yazının edebi değerini ele aldım. yoksa Atatürk Türkiyesinde dağdaki bağdaki tartışmasının asla içinde olmam, olamam
tamam, yani sonuçta dönüp dolaşıp aynı yere geliyoruz.ben yazıya ilişkin bir yorum yaptım. ne anladıysam ne çıkarım yaptıysam ona vurgu yaptım.sen de yazıya odaklanamama konusunda şikayetini belirtmişsin ben de o yorumuna cevap verdim.sonuçta buradaki her yazı da ebedi değeriyle yorumlanmaz/tartışılmaz, nasıl anlattığının yanında ne anlattığı da tartışılır. burası sadece bir edebiyat sitesi değil. (hatta hiç değil)bu anlamda benim başka bir sorunum yok.
benim hiç olmadı zaten:)
gelin canlar bir olalım
yazınız çok hoşuma gitti.doğrusu bu kadar güzel bir konuda yorum yapmasammı diye düşünmedim değil.sitenin genelinde gördüğüm saptırılmışlık ve amacından uzaklaşma beni bunları düşünmeye sevkettirdi ister istemez.neyse…üzerinde durulmaya değmez…değen ve değeri verilecek olan şuki;…gökten senin için iki jiyan düştü; kadrini kıymetini bil !Şimdi bir değil iki jiyan var yaşayacağın; kaderinin ta kendisi, yüreğinin “iki” tanesi…..”gözlerimi kapattım aklım sende kaldı” demiş biri.akıl bu!göz gibimi ???dil sussa,göz görmese,el kol bağlansada akıl akıl olmaktan çıkarmı…doğruya doğru vesselam…iyi olan güzel olan birşey sewmediğimiz ne ise her ne ise işte anasıda olabilir bacısıda…(bence)umut güzel şeydir; “acıların anasıdır” diyen ….demişsiniz.buraya kadar katıldığımı belirtmek istiyorum.bi ananın 2 çocuğu vardır.acı,huzur…ama umut ikisinide aynı değerde sever.acıyı ilk göz ağrısı olduğu,huzuru ise acıyı tanıttığı sonra kendi geldiği için…zamanı bilinmez,gelirmi??? yeterki iste!!!su götürmez bir gerçek vardırki;sağcısı,solcusu,dincisi,kemalisti,kim olursa olsundirenen yahut yardım edenher kim olursa olsunkışı iliklerine kadar hisseden bir milletin farkında olarak yahut anlamayarak,üzerinde gezdiği karlardan çıkacaktır elbet bir kardelenhêvî:umut (kürtçe)jiyan:yaşam (kürtçe)…teşekkürler HAYTAAZRAİL
jiyan ne kadar hoşşş:) elinize sağlık çok değişik ve isyan dolu bir stiliniz varmış.sizin canınızı sıkanlar olmuş herhalde??leman samm,açılırsınız:))
şimdi oldu:)))))
sanada 5000 tl verecek hükümet bi insen çıktığın yerden.osmanlıca sözlük mübarek.insinler dağdan amcuklar çıkmadan önce yaşadıkları yerlere öyle mi göt ister jiyane azraile gettime kodduma
yırtıcam dedim amma bollaştırmışsın zaman hep arkana dayatmış.kana değil senin gibi çok yüzlülere susadım çok özledim kaypak terör tellalcısı pezevenk.zaman sizi biraz şımarttı.nitekim tarihin iç oğlanları böyle içli içli şımarıp bu denli yazacak kadar yayıldınız.bizde yaya yaya sikeriz.
ne güzel demogoji.aman kimse üzülmein aman kimse aç kalmasın herkes yurduna dönsün bu ne iyimserlik yavşak.aman ben herkes iyi olsun aman herkes kardeş gibi yaşasın kardeş kardeşi vurmasın kimsenin şekerini kimse çalmasınfalan da filan da.ama tarihi unutuyorsun iç oğlan zaman gibi dayandı arkana
analar ağlamasın var bir de…hani güzellik kraliçelerinin en bilindik o cümlesi olan “dünya barışı istiyorum!”u hatırlatır bana, iyi niyetli ama bir o kadar da içi boş, yalandan söylenmiş bir cümledir o… insanlara şirin gözükmek için söylenir. yarışma kazanılana kadar tekrarlanır.
ulan varya bu cümlede kaç kelime varsa o kadar rospusun sen. dağdan inen çocuk gördünüzmü lan siz gördünüzmü amına koyayımallah belanızı versin.
sen bu orospulukla nihayet düşersin elime işte o zaman ruh hastası dersin kıvrak fahişe.sen neyi helali hoş ediyorsun hangi fırsatla lan enceksen kimsin lan amına kodumunu
yahu “akl-ı selim” denince; meğer ne çok kullananı varmış bugün bunu anladım…
varsayımlar kabullenmez orospu zihniyetifelsefenin dilin içine ederek laf orospuluğu olur sadece.bir vatan her şartta vatan olmasının gayet doğasıyla tehlike altında olacaktır. bu da bir varsayım değildir.değil vatan kendisi ve kendi ailesi için bile tehlike vardır bu hayatta insana.ama bu nu anlamak için ilk önce insan ve sonra olmazsa olmaz vatandaşlık şartı sözkonusudur.VATAN BÖLÜNMEZ.KESKİN BİR İFADEDİR.GERÇEKTİR.VARSAYIMDAN ÖNERMELERDEN UZAKTIR.BUNA İSPATTA TÜM DÜNYANIN ANLADIĞI ÖZÜMSEDİĞİ ÜZERE TÜRKİYE CUMHURİYETİ NİN TARİHİDİR.SATANDA OLACAKTIR. KULLANAN DA OLACAKTIR.HATTA VATANINA BİR TEBESSÜME BİR ÖDÜLE BİR KOLTUĞA BİR KKOMPLEKSE SAHİP OLMAK ADINA SIRTINI DÖNEN DE OLACAKTIR.İÇTE DE DIŞTA DA TEHLİKE OLACAKTIR.BU VATAN OLMAKLA VATANDAŞ OLMAKLA ALAKALIDIR.TEDBİR İ KUVVET TE OLACAKTIR.HERGÜN MAHHALLEDEN GEÇEN BUGÜN GEÇMEDİ DİYE MAHHALLEYİ SAHİBİ SANANLARDA TARİHİ YOKSAYANLARDA OLACAKTIR. HEP OLMUŞTUR HEP OLACAKTIR.EZBERE KONUŞANLAR EZBERE YAŞAYANLARDIR VE FEDA LARI SATACAKLARI ÇOK ŞEY VARDIR.DÖKÜLÜN BUGÜN GEÇMEYECEK MAHHALLEDEN KİMSE SİZİZN SANIN SANIN DA YARINI EVVELİYLE UNUTANIN YERİ NERESİDİR HATIRLAYIN.BANA SOLLA SAĞLA AMERİKAYLA KÜRTÇÜLÜKLE FALAN FİLANALA BAHANE UYDURMA.BUGÜN GEZ MAHALLEDE.BU DÜNYADA EN APTAL MAHLUK BİLE VATANINI SATANA ARKASINI DÖNENE GÜVENMEZ EN İLK SATILACAKTA O OLUR.BU DA VARSAYIMDAN UZAKTIR.
YARDAKÇILAR DA OKUSUNLAR İLK ÖNCE YAZILARI.ÖNLERİNE NE SUNULMUŞ BİR GÖZLEM ETSİNLER.NE BULURLARSA YEMESİNLERYARIN YİYECEĞİN GİDECEĞİ MİDE KALMAZAHKAMDA YAZIDA İMZA SAYILIR.NEYE İMZA ATIYORSUN UZ GÖRÜN ÖNCE BİR BAKIN NEREDEYİM NE ANLATIYOR BU HERİF.MAKSAT KÜFÜR OLSA KÜFÜRÜME YAZIK.DEĞMEZ.
e bunu dutmamışın…
herkes kendisininkini dutsun
buralar hep dutluktu..
kör duttuğunu…
atem dutem men sene
ATEP TUTEP BEN BECERİYORUM MASCAL PİÇİ
SENİ
BÖYLE DEVAM ET BEBEM
SAYI REKORU SENİN OLCEK
OROSPU
HAYTA ABİNDE SANA VERİR 5000 HELAL HOŞ OLSUN
YA DA HEPİNİZE VERSİN 5000EFT YAPACAM BEN ONA SELAM SÖYLEYİN
Offff offff off Irres yavaş gel, herkesin fikri var senin küfrün, ayıp ediyorsun, söyleyeceğini söyledin, çek git artık….
PAHALI YARDAKÇILAR
AL DUTTUM GÖTÜN BAŞA ERSİN KADİR KIYMET BİL VAROL YARDAKÇI.
DUTTUĞUMU YAPIYOM NETEKİM
contadan sonra balatalar da sıyırdı
BALATALARI DA ALACANMI
müşürün ne durumda, sızdırıyo mu
Çok ağır ve kötü küfürleşmeler olmuş…Eğer Allaü tala nın yarattığı eşrefi mahlukata iyi bir eğitim verilirse aşamayacağı hiçbir engel olamaz.KÜRT KARDEŞLERİMİZDE iyi eğitim alsalardı Güneydoğuda bunlar yaşanmayacaktı haliylen. Bu gerçekleri en iyi gören Bediüzaman Saidi Nursi dir 1964 yılında hakkın rahmetine kavuşmadan çok evvelinden bu eğitimsizliği görmüş ve Vanda üniverste kurulmasını istemiş ama onun bu isteği malesef 2. dünya savaşının çıkışıyla gerçkleşmemiştir. Onun bu arzusunu onu sevenler yerine getirmektedirler… Dinimiz bi kere kardeş kavgasını reddden bir yapıya sahiptir…
Arkadaşım sen baya baya şaşkınsın; Ne anlatmak istediğini pek anlamadım ama sen de şunları bir yere not et,1. Said-i Nursi’nin ölümü 1960 dır.2.O senin dediğin Van üniversitesi meselesi 2. dünya savaşına değil Balkan savaşına denk gelir..İstersen Fethullah hocana sor!
İVANDENİSOVİÇ, hata benim evet yanlışlıklar olmuşuyarın için sağolasın.İnternete başvurduk doğrusu sizin dediğiniz gibiymiş.