afşin
Daha çok Ashab-ı Kehf ya da Yedi Uyurlar/Seven Sleepers isimleriyle bilinen hikaye, hem islam hem de hristiyanlık dininde kendine yer bulmuştur. Çeşitli kaynaklarda farklı şekillerde anlatılmasının yanında, hikaye genel hatlarıyla şöyledir.Putperest bir ülkede islamı/hristiyanlığı seçen 7 kişi, dönemin imparatoru Dokyanus (Dakyus) tarafından huzura çağırılıp, dinlerini değiştirmeleri yönünde tehdit edilirler. İmparator, kendilerine belirli bir zaman tanır. Fakat dinlerinden ayrılmak istemeyen 7 genç, inançlarını korumak için yanlarında Kitmir adlı köpekleriyle birlikte bir dağa giderler ve oradaki bir mağaraya sığınırlar. Olanları öğrenen imparator, gençlerin bulundukları mağarayı kapattırarak onları ölüme terk eder. 300 küsür yıl sonra orada sürüsünü otlatan bir çoban, mağaranın ağzını kapatan kayayı farkeder ve kayayı zorlayarak mağaranın ağzını aralar. Bu süre zarfında uyuduklarına inanılan gruptan ilk uyanan köpek Kitmir olur ve havlamaya başlar. Diğerleri de uyanırlar ve içlerinden birini (Yemliha, bazı kaynaklara göre Mernuş) kente yiyecek almaya gönderirler. Yol boyu kentteki farklılığı farkeden Yemliha, bir fırına girer ve ekmek almak için kendi dönemine ait paraları çıkarınca, herşey ortaya çıkar. Kimi kaynaklara göre mahkemeye çıkarılırlar, kimilerine göre olay mucize olarak değerlendirilir ve aziz ilan edilirler, kimi kaynaklar ise tekrar uykuya daldıklarını söyler.
efes
Sayıları yönünde de farklı görüşler ileri sürülmektedir. Aslında 5 veya 6 kişi oldukları, yolda çoban ve köpeğinin onlara katıldığından bahsedilir. Fakat en büyük tartışma konusu mağaranın yeridir. Efsanenin geçtiği kabul edilen mağaranın kendi sınırları içinde olduğunu ileri süren 33 kent vardır. Bunlardan üçü Türkiye’de olup, Kahramanmaraş’ın Afşin, Mersin’in Tarsus ve İzmir’in Efes ilçeleridir. Afşin, 2005 yılında Eshab’ül Kehf Külliyesini Yaşatma ve Tanıtma Derneği’nin başvurusu üzerine, bir fizik profesörü ve iki uzay bilimci tarafından mağarada yapılan bilimsel inceleme sonucu Tarsus ve Efes’i yargı ile geçmiştir. Bununla birlikte hristiyanların kabul edip inandıkları hikayedeki mağara Efes yakınlarındaki Panayır dağındadır. 1928 yılında yapılan kazılarda mağaranın üzerinde kilise kalıntılarına ulaşılmış, hem mağaradaki hem de kilisedeki yazıtlar Yedi Uyurlar’a ithaf edilmiştir. Kuran’da ise olay Kehf suresinde anlatılmakta, fakat kişilerin sayısı belirtilmemektedir.
tarsus
Bir diğer mağara Tarsus’un Dedeler Köyü’nde bulunmaktadır . Mağaranın bulunduğu dağ, halk arasında ziyaret dağı olarak bilinir. Konik biçimi ve topoğrafik görünümü itibariyla doğal bir özellik arz eder. Mağara 300 m2 büyüklüğünde 10 m yüksekliğindedir. Mağaranın içinde 3 tünel mevcuttur. Eshab-ı Kehf Mağarasının yanına Osmanlı Padişahı Abdulaziz tarafından 1873 yılında bir mescit yaptırılmıştır.
yorumlar
aslında 8 uyurlar. verdiğin linklerde de (ne yazık ki) köpekleri KITMİR unutulmuş, ya da hesaba katılmamış 🙁
olur mu ya! kıtmirin ismi neredeyse hepsinde geciyor @euqon..
hmmm varmış evet gözümden kaçmış, pardon. neyse, en azından linki vermiş olduk
iyi ettin..;)
“ve aradan yıllar yıllar geçiyorderken uyanıyor yediden biri’hassiktir’ diyor, ‘amma uyumuşum be’çıkıyor kahvaltılık birşeyler almaya, dönmüyor fakatve derler ki: altı keriz uyumaktadır halaege’de turistik bir magarada…”Yılmaz Erdoğan
– leyn Debernuş, kalk la olm artık..- yaa Mekselina, dur bi 24-25 yıl daha uyuyayım bee..pfff.
aralarından biri kaçarken bacağını kırıyor, sopalarla falan destek yapıp yolarına devam ediyorlar. uyandıklarında kırık bacağın tamamen iyileşmiş olmasından şüpheleniyorlar ilk olarak. bir de böyle bir detay var.
bunu yeni duydum, güzel bir detay. link verdigim kaynaklarda da rastlamadım. yoksa var mı ?..:))
ben bir belgeselde seyretmiştim arrogante, o kaynaklarda ben de göremedim, ondan yazdım
yok, rezil olmayayım diye şeeyettim. hem kaynak ver, hem de kaynakta ne yazıyor ne ediyor bilme olmasın deyüü..:))
annemlere çok yakındır. anneannemin mezarı da yanındadır. annem hep ağlar adı geçince. turistik filan değildir. bir halt yoktur içinde. arıca garip araplar gelmektedir. deliklere karılarını sokup kimsenin de bakmasına izin vermezler. geçenlerde bir arkadaşı götürdük. masada oturduk su içiyoruz. adamın biri geldi su şişelerimizin kapaklarını topladı gitti. izin filan almadı. sonra karısına ve ne bileyim kızına filan orada bulunan üç kadına verdi.
allah allah! o neymiş öyle mansonilized yahu?
hangisinden bahsediyorsun @mansonilized? efes, tarsus, afşin?
tarsus. (aslı o zaten diğerleri yalan dolan diye de milliyetçilik yapmak istedi deli gönül)
kabulumuzdur. peki aslı o olsun.bu arada annabella’nın koydugu resim ne ayak yahu? konuyla ilgisi var da ben mi anlamadım..yoksa kıtmirin resmi mi o 😛
bu otüzüç kentin listesi var mı? kudüs yakınlarında bir tane var sanırım. tahmin ediyorum ilk olan o olmalıdır…
kaynaklarda rastlamadım. hepsinde 33 kentten bahsediyor. ama dedigin gibi kudüs kesin vardır listede. hersey kudüs’te olup bitmiş..nohaaah.
o resme bende vakıf olamadım.
kudüs’de değil. yakınlarında bir başka yerleşim. 3. haçlı seferinin yazan hristiyan tarihçilerin bir tanesi, richard’ın ordusu 6 insan ve 1 köpek mumyasının olduğu mağarının orada kamp kurdu diye bir şeyler yazmış yanlış hatırlamıyorsam. kitap karıştırmadan çıkartamadım. haçlı seferi zamanında mumyalar yokmuş ama insanlar oraya ibadete geliyormuş. semavi dinlerden eski olabilir bu hikaye. ama mesajını yada neyi simgelediğini çıkartamıyorum açıkçası. adının da arapça olması ortadoğu ile ilgili olması gerektirdiğini düşündürdü bana. ingilizce wikipedi’ye baktım efes’te konumlandırmış. ancak burası efes’in çok yakınında ve çok büyük bir mağara olduğu için inandırıcı gelmedi. ayrıca çok göz önünde ve her yerden görünebilecek bir mağara. izninizle efes’i eliyorum.
Diyarbakirin Hani ilcesinin yakinlarinda da vardir 7 uyurlarin magarasi, bu efsaneyi cogu kez dinlemisimdir.
Tarsustakini bilirim ben de. hikayeyi de aynen yazında anlattığın şekliyle dinlemiştim.inanılmaz bir olay. bir mucize.beni çok etkilemişti.güzel yazı arrogante. ellerine sağlık.
Her hikayade biraz gerçek payı vardır herhalde.
Eshâb-ı Kehf in uyudukları mağaranın mevkii ile alâkalı olarak muhtelif yerler rivayet edilegelmiştir. Ancak bugün ziyaret edilmekte olan Tarsus yakınlarındaki mevkiin onlara ait yer olduğu bilinmektedir.Bu kıssaya ait hususlardan biri de onların üç kişi olup kelbleriyle birlikte dört, veya beş kişi olup kelbleriyle beraber altı, yahut da yedi kişi olup kelbleriyle beraber sekiz olduklarına dair rivayetlerdir ki, doğruya en yakın olanı sonuncusudur. Doğrusunu Alahü Teâlâ bilir. Adetlerin bilinmesi kıssa noktası nazarından herkese lâzım değildir. Onları hakkiyle bilenler pek azdır. Çokları bu mevzuuda gaybî taşlamaktan başka bir iş yapmamaktadırlar. Şu hâlde Eshâb-ı Kehf kıssasını yalnız Kur’an’ın beyanına dikkat ederek mütalea etmeli, şundan bundan sormaya kalkışmamalıdır.Eshâb-ı Kehf’in mağarada uyuma sürelerinin ise üç yüz dokuz sene olduğu yine Kur’an’ın beyanıdır.yüce kitabımız kuranı kerimde haklarında geçen ayetler: (kaynak elmalılı hamdi yazır meali)(Kehf Sûresi)9- Yoksa sen Ashab-ı Kehf’i ve Rakim’i (isimlerinin yazılı bulunduğu taş kitabeyi) şaşılacak âyetlerimizden mi sandın?10- O gençler mağaraya sığınınca şöyle dediler: “Rabbimiz! Bize katından bir rahmet ver ve bizim için şu işimizden bir kurtuluş yolu hazırla.”11- Bunun üzerine biz de kulaklarını tıkayarak mağarada onları yıllarca uyuttuk.12- Sonra da iki gruptan hangisinin, onların mağarada kaldıkları süreyi daha iyi hesapladığını anlamak için, onları tekrar uyandırdık.13- Biz sana onların kıssalarını gerçek olarak anlatacağız. Hakikaten onlar, Rablerine iman eden birkaç genç idi. Biz de onların hidayetlerini artırdık.14- (Oranın hükümdarı karşısında) ayağa kalkarak dediler ki: “Bizim Rabbimiz, göklerin ve yerin Rabbidir. Biz, O’ndan başkasına ilâh deyip tapmayız, yoksa saçma sapan konuşmuş oluruz.15- Şu bizim kavmimiz, Allah’tan başka ilâh edindiler. Onların ilâh olduğuna dair açık bir delil getirselerdi ya! Allah’a karşı yalan uydurandan daha zalim kim olabilir?16- (İçlerinden biri şöyle demişti) “Mademki siz, onlardan ve Allah’tan başka taptıkları putlardan ayrıldınız, o halde mağaraya sığının ki, Rabbiniz rahmetinden size genişlik versin ve işinizi rast getirip kolaylaştırsın.”17- Ey Muhammed! Baksaydın güneşin doğduğu zaman mağaranın sağ tarafına yöneldiğini, batarken de sol taraftan onları makaslayıp geçtiğini görürdün. Onlar, mağaranın geniş bir yerinde idiler. İşte bu Allah’ın mucizelerindendir. Allah kime hidayet ederse, işte o, hakka ulaşmıştır; kimi de hidayetten mahrum ederse, artık ona doğru yolu gösterecek bir dost bulamazsın.18- Bir de onları mağarada görseydin uyanık sanırdın. Halbuki onlar uykudadırlar. Biz onları sağa sola çevirirdik. Köpekleri de girişte ön ayaklarını ileri doğru uzatmıştı. Eğer onları görseydin, arkana bakmadan kaçardın ve için korku ile dolardı.19- Onları bir mucize olarak uyuttuğumuz gibi, birbirlerine sorsunlar diye kendilerini uyandırdık da içlerinden bir sözcü şöyle dedi: “Ne kadar durup kaldınız?” (Kimi) “Bir gün ya da günün bir parçası kadar kaldık” dediler. (Kimi de) şöyle dediler: “Ne kadar durduğunuzu, Rabbiniz daha iyi bilir. Şimdi siz birinizi, bu gümüş paranızla şehre gönderin de baksın, hangi yiyecek daha temiz ise, ondan size azık getirsin. Hem çok dikkatli davransın ve sizi kimseye sezdirmesin.”20- “Çünkü şehir halkı, sizi ellerine geçirirlerse muhakkak sizi taşlayarak öldürürler veya kendi dinlerine çevirirler ki, o zaman siz dünyada da ahirette de asla kurtuluşa eremezsiniz.”21- Böylece insanları onlardan haberdar kıldık ki, öldükten sonra dirilmenin hak olduğunu ve kıyamet gününden şüphe edilemeyeceğini bildirmek için, öylece şehir halkına buldurduk. Onları mağarada bulanlar, aralarında durumlarını tartışıyorlardı. Dediler ki: “Üstlerine bir bina (kilise) yapın. Bununla beraber Rableri, onları daha iyi bilir.” Sözlerinde üstün gelen müminler: “Üzerlerine muhakkak bir mescid yapacağız.” dediler.22- Ashab-ı Kehf’in sayılarında ihtilaf edenlerden bazıları: Onlar, üç kişidir, dördüncüleri köpekleridir” diyecekler. Diğer bazıları da “Onlar, beş kişidir, altıncıları köpekleridir ” diyecekler. Her ikisi de bilinmeyen hakkında tahmin yürütmektir. (kimileri de) “Onlar, yedi kişidir; sekizincisi köpekleridir” derler. De ki: “Onların sayılarını Rabbim daha iyi bilir.” Onları ancak pek azı bilir, Bu sebeple onlar hakkında bu bildirilenler dışında bir münakaşaya girişme ve bunlar hakkında hiç kimseye de bir şey sorma!23- Hiçbir şey için, Allah’ın dilemesi dışında: “Ben yarın onu yapacağım deme”24- Ancak Allah dilerse (yapacağım de). Ve unuttuğun vakit Allah’ı an ve “Umarım Rabbim beni, doğruya daha yakın olana eriştirir.” de.25- Onlar, mağaralarında üçyüz yıl kadar kaldılar ve dokuz yıl da buna ilave etmişlerdir.26- De ki: “Onların ne kadar kaldıklarını Allah daha iyi bilir.” Göklerin ve yerin gaybı O’na aittir. O ne güzel görendir! O ne mükemmel işitendir! Onların, O’ndan başka bir yardımcısı yoktur. O, kendi hükümranlığına kimseyi ortak etmez.
hmm. bak işte bu değerli bir etkileşim nicox. sağol, zahmet edip derlemişsin. şu 20. maddede yazdığını sanki tefsirden değil başka bir kaynaktan hatırlıyorum. o da kehf suresinden midir?
şu kaynaga gore dogru usta. kehf suresinde geciyormuş.burada da 20.ci ayetle ilgili farklı kişilerin tefsirleri var.
teşekkürler.
😉
araştırmacı gazetecilik…
– huoop herkes uyandı mı bakiyim?- evvveeeeet..- karnımız da ac, yiyecek icecek var mı mağarada ?- yok be abi, ne gezer..- simdi birimiz kente gitse mesela fırına ekmek almaya, aldıkları karsısında bizim eski paraları verse bi sürü tantana. mahkemeler, aziz ilan edilmeler falan ugrasılmaz. cocuklar tek caremiz var.- neymis abi ?- kopegi yiyecegiz. katmeeer gel oglum buraya….!
Eline sağlık aRRoGaNTe HoMbRe.”Yedi uyurlar” efsanesini duyduğumdan beri ilgimi çekmektedir.Yazı ve yorumları okuyunca bu konudan çok güzel bir film senaryosu çıkar ve dünya sinemalarında büyük bir izleyici kitlesi yakalayabilir diye düşündüm.(Bir çok kültürde bu efsanenin varlığından dolayı)Sanırım “Hacivat Karagöz neden öldürüldü?” * * filminin tadı damağımda kaldı. 🙂
7 uyurlardan film olur mu bilmem ama hacivat & karagöz neden öldürüldü? benim de cok begendigim bir film ve hakettigi degeri bulamadi diye düsünüyorum.
şu 20. maddede yazdığını sanki tefsirden değil başka bir kaynaktan hatırlıyorum. o da kehf suresinden midir?”hinc illae lacrimae”EUQON |____________________________________-Arogant arkadas dogru linki vermis, evet EUQUON, bu da Kurandan-dirnijniv, bu filim zaten yapilmis, ve ben bu filimi 2 vaya 3 sene önce görmüstüm.
Fehim Tandaç “Öz Söz” _sayfa:15
Annem bana küçükken bu olayı masal diye anlatırdı.
Arroya bak sen, neymis ne olmus! Su anda puel ile yurdumuzun cok sevgili adanalarinda kebap yiyoruz. Kendisine eshabi keyfin hikayesinin sallama bi versiyonunu anlatip dogrusu neymis la diye bakarkene son derece havali ayfonumuz bize bu siteyi gosterdi. Siteyi cok begendik artik hep yazcaz. Sizi cok sevdik umariz karsilikli olur.
ne olmuş? (Rendroy, senin yüzüne ne olmuş?)
sabahtan beri bakıyorum ben bu yazıyı dün niye görmedim diye.meğer 11 eylül 2007 yılında yazmış arro.hakkaten ne hale gelmiş koskoca arro..
ne hale gelmiş? (biraz da ben soru soran olayım.)
çok ciddiymiş eskiden, şimdiki gibi deelmiş..
@bele, ‘onnupro modeli’ uyguluyordum soruları sorarken. Gerçek soru değillerdi.Bu arada fare falan doğurdum yok. Araştırma yazısı yazınca süper de eğlenceli/çerez yazılar yazınca tırt mı oliyi? Cevap veriyorum zööö. Hayır hayır, şimdi cevap veriyorum kesinlikle değil. Önemli olan hakkını veriyor musun, beğeniliyor mu, amacına hizmet ediyor mu sorularına olumlu yanıtlar alabilmektir ki alıyor sanırım.@onnupro, o zaman da ciddi değildim. Yorumlardan anlaşılabilir. Zaten araştırma ya da bilgilendirme yazısı 2-3 tane yahu.
yazıların amacına hizmet ediyolar hakkaten, bravo..bu arada kaç mesajdır soru sormadım..
kabak beleşspiritin başında mı patladı, başına mı patladı..
iki şekilde de kullanılıyormuş.ayrıca kimsenin başına/başında patlamadı kabak. patlayan bi kabak yok. çanak çömlektir o.
selametle ne demek ?
sel ahmet..
Bilgi için teşekkürlerElmaselmas yüzükelmas kolyeelmas gerdanlık