Soru: “Türk sineması neden böyle kısır?”Cevap: “Birçok alanda olduğu gibi sinemayı dabir ticaret dalı olarak gördük de ondan.”Nilgün Abisel’in Türk Sineması Üzerine Yazılarkitabını okuduğumda öğrendim ki;sinemamız ilk zamanlarında da tıpkı bugünkügibi kusurlu ve sorunluydu.Bununla birlikte, daha o zamanlarda Türk sinemasınınsorunlarıyla ilgili oldukça ciddi ve yapıcı eleştirilerin dedile getirildiğini öğreniyoruz.Türk sinemasının eski günlerinin sorunları dile getirilirken”teknik imkansızlıklardan” dem vurulması iseartık baygınlık vermeye başladı.Benim kişisel görüşüm ise şöyle:tamamiyle ticari kaygılarla yapılan girişimleriçerik ve kalite kaygısı gütmeden hayat buluyor.Bu ise bizlere klişe, yapmacık, ucuz ve adi”Türk Sineması” örnekleri olarak geri dönüyor.Öyle ki, bizler “Türk filmi” deyince bıyık altından gülmeye başlıyoruz.Bu filmlerin bayağılığını tanımlayan bir kavram haline geldi”Türk filmi”.

***

İşte,aradan epey zaman geçti.Türk filmleri yine cebinde parası olanlar tarafından yapılıyor.Bugünler için artık “teknik imkansızlıktan” bahsedemeyiz.İşte şimdiki sorumuz:”Bugünkü sorunumuz ne?Sorunumuz ne ki, yine birbirinden berbat eserlerlemuhatap oluyoruz?”
***

Bu uzunca giriş kısmından sonra sadede gelelim.Yazımızın amacı “Son Osmanlı Yandım Ali” filmini eleştirmek.Filmin konusu, Osmanlı’nın son zamanlarında,Cumhuriyet’in temellerinin atıldığı zamanlarda geçiyor.Tarihimizle ilgili bir film izleyip milli duygularını kabartmayıümit edenlerden, avuçlarına bal sürmelerini rica ediyoruz.Ki, yalamaları boşa gitmesin.Koskoca tarimizle ilgili elle tutulur doğru dürüst birfilmimizin olmaması ne acıdır!
***

Aslında bu filmi eleştirmek için baştan sona kadarseyretmek gerekirdi.Ama benim bünyem kaldırmadığı için yarıda kesmek zorunda kaldım.Bağışıklık sistemi görece gelişmiş arkadaşlarımızın izlemeleritavsiye olunur.
***

Giysi ve sahne tasarımı bakımından “o zamanlar” anımsatılmayaçalışılmış. Ama maalesef 2000’li yılların çizgilerini her ayrıntıdayakalamak mümkün.Aşırı ütülü, “eyi kumaştan” gömlek ve pantolondan tutun,Matrix özentisi dövüş, yumruk, tekme tokat sahnelerine…Ucuz kovalamaca sahneleri.En son sahnedeki merminin gelişini gösteren sahne…Günümüz insanına özgü saç sakal tıraşındangünümüzün İstanbul argosu ağzına kadar…Daha neler neler!Klişe ansiklopedisi için başvuru kaynağı bir film.
***

Film – dizi sektörümüzde “Türkiye güzeli” seçilmiş kişilerinoynatılması da vazgeçilmezlerimizdendir.Deli yürek Kenan İmirzalıoğlu bu iş için biçilmiş kaftan.Yazımızı bitirirken “James Bond” taklidine de değinmesek olmaz.En belirgin olanlar ise, kahramanımızın birbirinden güzelbayanlarla son derece özel sahneler paylaşması.Müstehcenlik olmadan bu filmlerin iş yapması çok zor.Cinsellik en önemli unsur.
***

Sonuç olarak,Kurtuluş Savaşı’nı, Milli Mücadele’yi düşünüyorum.Kur’an okuyup, dua edip, şehadet getirip ölüme koşanlargözümün önünden geçiyor birer birer…
***

Bu filmler ise…Bu soytarı,bu kasıntı,bu özenti,bu sosyetik,bu yapmacık,bu samimiyetsiz,bu edepsiz,bu seviyesiz,bu gereksiz sahneler…Bu sahte kahramanlık gösterileri,Hollywood kopyası klişeler iyice sıkmaya başladı artık.Don atletle bu ülkeyi kurtaran vardıysa,onlar giyecek bulamayanlardır.Bu ülke, kurtuluşunu ucuz yatak sahnelerine,pahalı donlara borçlu değildir.Bu sevimsiz soğuk kanımı donduruyor.Son Osmanlı Yandım Ali.Don Osmanlı Dondum Ali.