“kaynak gösterilmeden yapılan alıntı, emeğe saygısızlıktır”Seyyal TANER (28 Eylül 1952 Urfa)

Mine Mutlu ile aynı dönemin ve aynı türün ilk kadın oyuncularından biri. 1968 yılında henüz 16 yaşında genç bir kız iken “Aslan Bey” filmi ile başlar sinemaya. Arka arkaya iki film daha çeken Taner’in bu yıllar aynı zamanda Arnavutköy Kız Kolejinde okuduğu zamanlara denk düşmektedir. Ve ondaki müzik tutkusu sinemadan çok önde gelmektedir.Henüz lise son sınıfta. Haşarı, dağınık ve kesinlikle hiperaktif. Los Bravos grubu konser vermek üzere İstanbul’da. Bas gitaristi çok yakışıklı. Seyyal Taner okulu bırakıyor, grupla ve aşkı basçıyla Madrid’e doğru yola çıkıyor. Madrid’e gider, evlenir. Hayatındaki tek müzisyen sevgilisi. Sevgilisi değil kocası. Kızı Melanie’nin babası.Onlarla birlikte şarkı söyler, grubun kliplerinde oynar. O sırada ‘Viva Zapata’ filminin yönetmeninden teklif alır. Bu filmde ufak bir rol aldığı sırada sette dünyaca ünlü starları gözlemler, büyük hayat tecrübesi kazanır. Aradan iki yıl geçiyor. Hindistan’a ve Afrika’ya gitmeye karar verir. 70’lerde ise kocasını ve kızını, Türkiye’ye dönmek üzere terkediyor. Türkiye’ye dönüp sinema çalışmalarına devam eder. Oynadığı vamp kadın rolleriyle de dikkatleri çeker. 76’da ‘Son Verdim Kalbimin İşine’ ile büyük patlama yapar. Yaptığı danslar ve şovlarla bir anda Türkiye’nin gündemine oturur. Ardından diğer ‘hit’leri gelir. ‘Çırpınış’ adlı TRT tarihinin ilk TV müzikalini hazırlar. Bir suskunluk döneminin ardından 86’da ‘Naciye’ ve ‘Leyla’ şarkılarıyla tekrar çıkış yapar. 87’de Eurovision Türkiye elemelerine ‘Şarkım Sevgi Üstüne’ parçasıyla katılarak birinci olur. 89’da o meşhur ‘Nanay’, 91’de de ‘Alladı Pulladı’ şarkıları ile tekrar gündeme gelir. 2002’de yaptığı ‘Best of Seyyal’ son müzik çalışmasıdır. Çünkü istediği performansı, ortamı ve şartları bulamaz, sinirlenir… 12-13 senedir yaşadığı Bodrum’dan bu kez ‘İstanbul Şahidimdir’ dizisi sayesinde döndü Seyyal Taner. ‘Canım ciğerim’ dediği arkadaşı Meral Okay’ın teklifini kıramamış. Tabii dönmüşken albüm çalışmalarına da başlamış. Neşet Ertaş müziklerinin de yer alacağı yeni bir albüme hazırlanıyor. Yani Seyyal Taner dönemi tekrar başlıyor…Bu arada sinema ile de ilişkisini koparmayan Seyyal Taner, Arda Uskan’ın çektiği sayısız fotoromanların bazısında başrol oynuyor. 70’lerin ortaları. Seyyal Taner, Paramount Pictures’tan sonra, Türk fotoromanlarında. Bunlardan biri Cannes’da çekiliyor. Seyyal, Cannes sokaklarında önüne gelen ünlü artistle muhabbet ediyor, Arda Uskan da Seyyal’i onlarla görüntülüyor. Seyyal, Paramount rüzgârını Türkiye’ye getiriyor. Yani Demis Roussos’lar, şunlar bunlar, Seyyal’in başrol oynadığı fotoromanlarda figüran oluyor.Zamanın gazinolarından en ünlüsü Lalezar. Sahibi Osman Kavran. Seyyal Taner’in o dönem aşkı ve hayattaki en yakın dostu Arda Uskan. O, Selda Bağcan ve Ferhan Üçoklar, Seyyal Taner’i ne yapıp edip sahneye çıkarmak üzere harekete geçiyorlar. Osman Kavran’la randevu. Seyyal’in üzerinde yırtık pırtık bir jean var ve yüzünün her tarafı hırızma dolu. Osman Kavran, onu görür görmez “Ha bu mu sahneye çıkacakmuş, da!” diyor. Osman Kavran şaşkın, ama şaşırdığı için de “ha bu kızı” sahneye çıkarmaya kararlı. Seyyal’i Yıldırım Mayruk giydirecek. Ama Yıldırım Mayruk Seyyal’i giydirmek istemiyor. “Bu kızı giydiremem onu ancak soyarım” diyen ünlü modacı, Seyyal’in “muhteşem” dediği vücuduna açık pembe bir kumaş parçasından başka bir şey koymuyor. Seyyal Taner, ise hiç Türkçe şarkı bilmiyor. 6 parçalık repertuvarın sadece son parçası Türkçe: Erkin Koray’ın sevilen şarkısı “Şaşkın”.

Seyyal Taner, Öztürk Serengil’den sonra sahne alıyor. İzleyicilerin içinde, solda Ekrem Bora ve arkadaşları, sağda dönemin cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ve erkânı. Öztürk Serengil sahneyi erken terk ediyor. Terk etmeden önce de, Cevdet Sunay ve erkânına devlet adamının gazinoda işi olması için şaşkın olması gerektiğini söylüyor. Büyük bir gerilim. Ve Seyyal, erken! sahnede. Arkadaki grubu bugünün MFÖ’sü. Yabancı parçalar üst üste prim yapıyor ve sıra “Şaşkın”a geliyor. “Şaşkın”la Seyyal Taner, tam dört kere bis yapıyor. İlk kez çıktığı sahnede onu izleyen Haldun Dormen, yanında oturan Tevfik Yener’e adeta bağırarak şöyle diyor: “Bu kız tam bir hayvan, bir sahne hayvanı.” (Ayşegül Sönmez ile bir söyleşiden)Sahneye ilk çıkış ve şarkılarla baş başa kalırken, ve henüz ortalarda seks filmleri furyası yokken, erotizmi yavaş yavaş sinema perdelerine taşıyan avantür-macera filmlerinde oynamak üzere 1972 yılında tekrar sinemaya adım atar. Tamer Yiğit’le birlikte üst üste içinde erotizmi bulunduran bu tür macera filmlerinde rol almaya başlar. 1975’de “Şehvet Kurbanı Şevket” isimli erotik komedi de oynadıktan sonra sinemadan ayrılarak kendisini asılvareden şarkıcılık mesleğine devam eder.Eğer, Zerrin Özer bir dönemin Türk Janis Joplin’iyse, o da Cher’in ta kendisiydi. Hopluyor, zıplıyor, sahneye motosikletle çıkıyor, modayı takip etmiyor, hatta moda anarşistliği yapıyor, kendinden başka kimseyi takmıyordu.Şarkılarında sağlam müzikal alt yapılara güçlü sesi eşlik ediyordu. Seyyal Taner, ilk’lerden hiç vazgeçmiyordu. TRT’ye blue box’un ne olduğunu öğreten de oydu, Anadolu’ya Maksim teşkilatını bire bir taşıyan da. Seyyal Taner, şimdi Bodrum’da yaşıyor, yat yarışlarına katılıyor, Dodo Beach’in de ortaklarından. Şu andaki müzik piyasasında hiçbir şeyi sahici bulmuyor, eski günleri anlatıyor, “bu kadar ara vermişken, yeşilin iyisini, denizin temizini hazır Bodrum’da bulmuşken” bir daha o ortamlara girmek istemiyor.

FİLMOGRAFİ
ASLAN BEY (1968) SY: Yavuz Yalınkılıç, GY: Kaya Ererez, Dinçer Önal, M: CumaPamuk, YP: Objektif F./Yavuz YalınkılıçKARA GÜNEŞ (1968) SY: Kemal Kan,GY: Dinçer Önal, YP: Topkapı F./Yaşar TunalıÖLÜMSÜZ ADAMLAR (1968) Y: Yılmaz Atadeniz, S: Kamil Erşahin, GY: Cengiz Tacer, YP: Metin F./Işık ToromanBATIDA ÖLÜM VAR (1972) SY: İlhan Engin, GY: Nedim Akanlar, YP: Star F./Aziz SarıkayaBENİMLE SEVİŞİR MİSİN (1972) Y: Nazmi Özer, S: Bülent Oran, GY: Kaya Ererez, YP: Star Film – Aziz SarıkayaHACI MURAT’IN İNTİKAMI (1972) Y: Yavuz Figenli, S: Recep Filiz, GY: Salih Dikişçi, YP: Topkapı F./Yaşar TunalıHAYDUT AVCISI (1972) SY: Melih Gülgen, GY: Fevzi Eryılmaz, YP: Levent F./Çetin DağdelenİLK AŞK (1972) Y:Osman F.Seden, S: Hamdi Değirmencioğlu, GY: Memduh Yükman, YP: Kemal F./Osman F. SedenKALLEŞLER (1972) SY: Yücel Uçanoğlu, GY:Dinçer Önal, YP: Gaye F./Erdoğan TilavKANLI ÖÇ (1972) SY: Bilge Olgaç, GY: Ali Yaver, YP: Star F./Aziz Sarıkaya,KANUN ADAMI (1972) Y:Nazmi Özer, S: İlhan Engin, GY: Memduh Yükman, YP: Star F./Aziz SarıkayaMAHKUM (1972) SY: Osman F. Seden, GY: Memduh Yükman, YP: Kemal F./Osman F.SedenSUYA DÜŞEN HAYAL (1972) Y: Orhan Elmas, S: Ahmet Üstel (Kerime Nadir’in romanından), GY: Kenan Kurt, YP: Barlık F./Necdet BarlıkTEHLİKELİ GÖREV (1972) SY: Tunç Başaran, GY: Mustafa Yılmaz, YP: Zümrüt F./Oksal AltınelVAHŞETİN ESİRLERİ (1972) SY: T. Fikret Uçak, GY: Dinçer Önal, YP: Gaye F./Erdoğan TilavVAHŞİ AŞK (1972) SY: Nazmi Özer, GY: Salih Dikişçi, YP: Star F. (Aziz Sarıkaya)VUR (1972) SY: Tunç Başaran, GY: Rafet Şiriner, YP: Zümrüt F./Oksal AltınelVUR GARDAŞ VUR 1972) SY: Yavuz Figenli, GY: Salih Dikişçi, YP: Umut F./Abdurrahman KeskinerCENGİZ HAN’IN FEDAİSİ (1973) Y: Yücel Uçanoğlu, S: İlhan Engin, GY: Dinçer Önal, YP: Gaye F./Erdoğan TilavÇOBAN (1973) SY: Ülkü Erakalın, GY: Manasi Filmeridis, YP: Birlik F./Müfit İlkizDAĞ KANUNU (1973) SY: Yılmaz Atadeniz, GY:Ali Yaver, YP: Özdoğan F/Mehmet BozdoğanDÜŞMAN (1973) SY:Muzaffer Aslan, GY: Kenan Kurt, YP: Sine F./Muzaffer AslanFELEK (1973) SY: Arda Uskan, GY: Muhlis Hasa, YP: Uskan F./Arda UskanGECELERİN HAKİMİ (1973) Y: Yücel Uçanoğlu, S: İlhan Engin, GY: Dinçer Önal, YP: Gaye F./Erdoğan TilavGÖNÜLDEN YARALILAR (1973) Y: Memduh Ün, S: Duygu Sağıroğlu, GY: Cahit Engin, YP: Uğur F./Memduh ÜnHARMAN SONU (1973) Y: Yavuz Figenli, S: Recep Filiz, GY: Rafet Şiriner, YP: Topkapı F./Yaşar TunalıKADER (1973) Y: Mehmet Dinler, S: Bülent Oran, GY: Kenan Kurt, YP: Melek F./Şahan HakiKATRAN BEBEK (1973) SY: Günay Kosova, GY: Ehan Canan, YP: Atik F./Muharrem AtikÖMER HAYYAM (1973) SY: Tunç Başaran, GY: Salih Dikişçi, YP: Emek F./Nazmi ÖzerVAHŞET (1973) SY: Osman F. Seden, GY: Kenan Kurt, YP: Kemal F./Osman F. SedenBEŞ TAVUK BİR HOROZ (1974) SY: Oksal Pekmezoğlu, GY: Özdemir Öğüt, Necati İlktaç, YP: Nur Film – Nuri YılmazCAFER’İN NARGİLESİ (1974) Y: T. Fikret Uçak, S: Recep Filiz, GY: Rafet Şiriner, YP: Topkapı F./Yaşar TunalıDÜŞMANLARIM ÇATLASIN (1974) Y: Ülkü Erakalın, S: Bülent Oran, GY: Kriton İlyadis, YP: Karagöz F./Ülkü ErakalınGECELERİN ÖTESİ (1974) SY: Arda Uskan, GY: Muhlis Hasa, YP: Günay F./Günay KosovaİMPARATOR (1974) Y: AramGülyüz, S: Erdoğan Tünaş, GY: Kenan Kurt, Müzik Dir: Rıza Silahlıpoda, YP: Olgun F./Olgun EltanKİRALIK SERSERİ (1974) Y: Mehmet Aslan, S:Rauf Ozangil, GY: Mükkremin Şumlu, YP: Şafak F./Alaettin PerveroğluTELEVİZYON NİYAZİ (1974) Y: Yavuz Figenli, S: Recep Filiz, GY: Rafet Şiriner, YP: Haydar Film – Haydar ÜçüncüoğluŞEHVET KURBANI ŞEVKET (1975) Y: Sırrı Gültekin, S: Suavi Sualp, GY: İzzet Akay, YP: Olgun F/Olgun EltanÇİZMELİ KEDİ (1976) Y: Arda Uskan, S: Vural Pakel, GY: Hüseyin Özşahin, YP: Barış Prod./Vural PakelKAYNAKAgah ÖZGÜÇ “Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney” Agora Kitaplığı – 2005Agah ÖZGÜÇ “Türk Filmleri Sözlüğü 1914-1973” I. Cilt SESAM Yayınları Kasım 1998 -Periyot Reklamcılık ve Ticaret.Agah ÖZGÜÇ “Türk Filmleri Sözlüğü 1974-1990” II. Cilt SESAM Yayınları – Periyot Reklamcılık ve Ticaret.Agah ÖZGÜÇ “Türk Filmleri Sözlüğü 1991-1996” III. Cilt SESAM Yayınları Eylül 1997–Tayf Basımevi. Yayın San. Tic.Ltd.ŞtiAgah ÖZGÜÇ “Türk Filmleri Sözlüğü 1987-2002” IV. Cilt SESAM Yayınları Ağustos 2003–Tayf Yayın San. Tic.Ltd.ŞtiAgah ÖZGÜÇ ”Afişlerle Türk Sineması” Mimeray Grafik Ürünler Basım A.Ş. Ağustos 2002- İstanbul.Agah ÖZGÜÇ “Türk Sinemasında Cinselliğin Tarihi” Parantez Gazetecilik ve Yayıncılık Ltd.Şti. 2000, İstanbulTürker İNANOĞLU “5555 Afişle Türk Sineması” TÜRVAK Yayınları Kasım 2004 – Kabalcı Yayınevi Cihan DEMİRCİ “Araya Parça Giren Yıllar” İnkılap Kitabevi, 2004-İstanbulAtilla DORSAY “12 Eylül Yılları ve Sinemamız” İnkilap Kitabevi – İstanbulsinemasever