İstiklal Marşı’ nı hepimiz “ezbere” biliriz. Söylemesi zor, güfte-beste uyumu zayıf da olsa, hatta “…larda yüzen alsancak” , “…mun üstünde” , “…cak-o-be” , “…nim milletimin” gibi “prozodi” zorlukları bulunmasından ötürü toplu halde söylenirken (büyük çoğunluğumuzda “müzik kulağının” zayıf hatta hiç olmamasından da kaynaklanıyor bu…) kakafoniye neden olsa da, sokaktan geçen her hangi bir kişiye sorduğumuzda, kırık dökük de olsa söyleyebilir…Ancak İstiklal Marşı’ nın Kazım Karabekir tarafından bestelenen halini ya da Abdulkadir Töre’ nin kanunla, neyle hatta udla çalınan bestesini kaç kişi biliyordur?

Albümün kitabı da bulunuyor...
Albümün kitabı da bulunuyor…

Tekfen Holding’ e bağlı Tekfen Filarmoni Orkestrası, İstiklal Marşı için zamanında bestelenen ancak “yarışmayı” kazanıp seçilememiş 12 örneği bir araya getirip yeniden seslendirmiş. Ve ortaya çıkan bu “milli marş toplamasını” albüm olarak yayınlamış.“Özgürlük Notaları – Milli Marşın Öyküsü” isimli bu albümde, İstiklal Marşı için bestelenen 12 eser bulunuyor. İçlerinde Kazım Karabekir‘ in kendi bestesi ya da İsmail Zühtü‘ nün piyano ile çalınan bestesi gibi “batılı” örneklerin yanı sıra, ney, kanun, ut gibi “yerli” enstrümanlarla çalınan bestelerin de yer aldığı 12 eser, tabi ki şu an Türkiye Cumhuriyeti Milli Marşı olarak kabul edilmiş olan Zeki Üngör‘ ün bestesi ile son buluyor.Bu besteler içerisinde, İstiklal Marşı’ nın Mehmet Akif Ersoy tarafından yazılan güftesine uygun bestelenmeyen tek eser, Kazım Karabekir Paşa’ nınki.. Zira o, Mehmet Akif’ e alternatif olarak “Türk Yılmaz” isimli bir eser ortaya çıkarmış.1921′ de Mehmet Akif’ in İstiklal Marşı’ na uygun beste bulunması için yapılan yarışmaya tam olarak kaç eserin katıldığı bilinmiyor, ancak bunlardan 11 tanesinin notaları çeşitli kaynaklardan gün yüzüne çıkarılabilmiş.Bu arada, resmi tarihe ek olarak, 1930 yılına kadar, yani yarışma sonuçlandıktan çok sonra bile, milli marş olarak Ali Rıfat Bey’ e ait bestenin çalındığı da konu hakkında bir başka not…Ayrıca, şu anki marşımızın orkestra düzenlemesini Edgar Manas isimli bir Ermeni’ nin yaptığını da “bazı kesimlere” not olarak hatırlatabiliriz.Bana sorarsanız, İstiklal Marşı’ nın 12 farklı beste çalışmasının içerisinde, belki de kulak alışkanlığı yüzünden, en iyisi, yine şimdiki hali… Zira “Biz Çamlıca’ nın üç gülüyüz” şarkısını andıran bestelerin, buram buram Osmanlı kokan ya da tam tersi buram buram Batı kokan, dinlediğinizde size bilgi verilmese ne olduğuna dair fikir yürütmenizin bile imkansız olduğu bestelerin” milli” marş olması imkansız gibi…Bu albümün, her Türk vatandaşında olması gerektiğine inanıyorum.