dün cnbce’de Sineklerin Tanrısı yayınlandı. umarım kaçırmadınız.. aklıma Stephen King’in bir romanında Sineklerin Tanrısına atıfı geldi. çocukları yetişkinler kurtarmıştı, peki yetişkinleri kim kurtaracak gibi bişeydi.. zamanlama süper.
dün cnbce’de Sineklerin Tanrısı yayınlandı. umarım kaçırmadınız.. aklıma Stephen King’in bir romanında Sineklerin Tanrısına atıfı geldi. çocukları yetişkinler kurtarmıştı, peki yetişkinleri kim kurtaracak gibi bişeydi.. zamanlama süper.
yorumlar
ben kacirmamaya calistim ama vucudumla yaptigim savasi kaybederek filmin sonunda uyuyakaldim. Film kitabin ruhunu pek verememis gibime geldi. Cocuklarin domuzun bogazini keserken soyledikleri okuyalarin kanimi donduran sarki filmde yoktu. Kitabin isminin kesilen domuz kafasinin etrafinda dolanan sineklerden geldigini dusunmustum, filmde boyle bir sahne de yoktu. Adadaki etkisiz eleman kucuk cocuklar sanki olmasi gerektiginden biraz daha buyuktuler. Simon karakteri kitapta bu kadar buyuk yer tutmuyordu sanirim. Ralph’in kendi liderlik yeteneklerini sorguladigi sahneler, Piggy ile yaptiklari konusmalar yoktu sanirim. Piggy’nin analitik yetenekleri de yeterince sergilenmedi.Bir de yeni olarak filmi seyrederken Simon’i hiristiyanlik tartismalarindan (Mel Gibson filminden sonra) etkilenerek Hz. Isa’ya benzettim.
ben o saatte Ntv’de 80’li yılların en iyi 80 parçası adlı proğramı izliyordum. Sanırım…
sersemi bazı noktalar gözünden kaçmış demek:) filmde domuz kafasının etrafında uçuşan sinek sahnesi mevcut, hatta belirgin bir sessizlikle vurgulanmıştı. insanın bir kitabı okurken harekete geçirdiği hayal gücü, filmi izlerken ister istemez önyargı oluşturabiliyor ve hayal kırıklıklarına sebep olabiliyor. bu konuda blog yazılmıştı sanırım, ahkam kesmekte geç kalmışım. kitap güç ve politika kuramı açısından önemli bir eser. ayrıca üstlenilebilecek rollere ilişkin ilginç atıflarda var.
sinek sahnesinin gosterilmesine sevindim dogrusu, umarim cocuklarin hep bir agizdan soyledikleri “cut its throat,…” vs. vs. diye giden dusundurucu sarki sozleri de aynen goruntulere gecmistir. yine bir capraz bagdastirma yaparsak bu sahnedeki kan gorme istahi ile kurban kesimine karsi sehirli insandan gelen tepkiler ve kurban kesiminin toplumsal onemini aciklayan din alimlerin sozleri bir miktar benzerlikler gosteriyor. Tabi ki bunu kan gorme durtusunun degismezligine destek olarak soylemiyorum. (Bu son cumledeki aciklamayi yapmamaktan daha mutlu olurdum ama birileri mutlaka yanlis anlayacaktir diye yapiyorum) Insan sonucunda bilimsel olarak hayvanlar alemi altinda kategorize edilmis bir canli. Diger hayvanlardan farkli olarak icgudulerine veya genlerindeki koda ragmen de birseyler yapabiliyor ve yaptiklariyla ayakta kalabiliyor, daha da iyi yasayabiliyor. Siddet, seks, bencillik otesine gecme potansiyeli insani insan kiliyor. Tabi siddet, seks ve bencilligi dayanak alan sektorler, sistemler de mevcut. Ornegin amerikan gladyatorleri showlari, ornegin rambo vs. gibi iceriksiz holivud yapimlari, ornegin pamela anderson ve oynadigi tum tv dizileri, ornekleri cogaltmakta zorlanmayiz herhalde.
korkak biri.
acaba varolussal 1 kriz mi geciriyor ?
mil pardon hickimse, simdi anladim ne demek istediginizi. isa korkuyor cunku patronun verdigi isi yapamayacagini anlamis, is degistirme sansi da yok haliyle (tek gercek patron birdir ve tekdir). Isa’nin icine kaygi zerresi yerlesiyor (patronla karsilasma kaygisi), kaygi olum korkusuna donusuyor, o da varolussal bir krize neden oluyor, o da isanin paralize olmasina sebep oluyor. simdi oldu iste. Isa’nin neden ruh gibi yurudugunu cozduk sanirim. isi bilen peygamber malini isporta esnafi gibi savasa savasa satmali degil mi ? Hendekten atladim sanirim.
peygamberlik iddiası, iktidar için mücadele etmektir. hal böyleyken, roma’nın iktidarına boyun eğmek, işin sadece bir yönüyle, korkaklıktır.diğer yandan (ilgili bağlantıyı siz kurun) muhammet de, mekke’de başka, medine’de başka söyler (bkz. mekke’de ve medine’de inen ayetler) çünkü medine’de güç sahibi olmuştur.ve evet, isa, patronun verdiği işi yapamayacağını anlamıştır, iş değiştirme şansı da yoktur.anlayacağınızı bilyordum fil…
fil, bence bu filme gereğinden fazla anlam yüklüyorsun.Daha önce tekrarladığım üzere filmin konusu tamamen dinsel inançlar üzerine kurulu. Zaten ana fikrini de bu inançlardan alıyor. İnsanın yaradılıştan kötü olduğu, hayatını kendini affettirmeye adaması gerekliliğiBu inanç geçmişte kalmış bir inanış değil gayet güncel ve hayatta olan bir kabul. Yaşamımızın insanlarca keşfedilmiş anlamı.Eğer filmin(kitabın) bu hislerin kaynaklandığını sorguladığını düşünüyorsan yanılıyorsun. Genel kabulün üzerinden gidiyor.Ben, çocukların filmde(kitapta)ki duruma gelmeleri için korku ve kaygılarından sıyrılmak adına kendi yarattıkları bir dine inanmaları gerektiğine inanıyorum.
contra haklisin, bu kitaba gereginden fazla anlam yukluyor olabilirim. Yalniz benim icin birkac yonden onemli. Blogta da belirttigim gibi bu kitabin yazari zamaninda herseyin bilimle, ilimle cozulecegini dusunen idealist bir gencmis. Ikinci Dunya Savasinda gorev yaptiktan sonra bu kitabi yaziyor. O acidan kendisi icin buyuk bir yikim bu kitabi kaleme almak.Kitap hicbir sekilde insanin kotu oldugunu islemiyor. Sadece insanin kendisine dikkat etmesi gerektigini insan denen nesnenin herseye muktedir bir canli oldugunu, bunun icinde kendi kendine zarar verme oldugunu soyluyor. Hatirlatmak yersiz ama yazar insan firinlarini yasadiktan sonra bunlari yazmis. Bir de eger bir Almanla konusursaniz (adam gibi) hala 2. dunya savasindan dolayi sucluluk duydugunu fark edersiniz. Almanlar ki en cok bilim adami yetistirmis, bilimum sosyal dallarda, felsefede, edebiyatta urun verebilmis adamlar. Onlar dahi bu yangina kaptirabilmislar kendilerini.Kendimizden ornek olarak 6/7 Eylul olaylarini ve daha dun Bursaspor kume dusunce cikan olaylarinin hatirlatirim.Hiristiyanlik inancinda bahsettigin yaradilistan kotu olma olayi cok buyuk bir yer tutuyor sanirim. The original sin denilen dogustan gelen gunah vaftiz toreniyle temizleniyor. Yasamlari suresince de gunah cikarma isleri var. Belki de daha gercekci bir inanistir…Kitap bence ‘insan kotudur aman uzak durun’u islemiyor. Insan manipule edilebilir, zarar verebilir, yikabilir, dokebilir ve cocuk bile olsa baska cocuklari oldurebilir isliyor. Bir tur uyari yani.