bildirgec.org

antonioni hakkında tüm yazılar

Sinemada Anlam Bilim ve Michelangelo Antonioni…(2)

astral | 29 March 2010 10:16

(bölüm 2)
Sinemada Yabancılaşma Estetiğinin Kutsal İsmi, Michelangelo Antonioni ve Sinemada Anlam Okuma

SİNEMADA ANLAM OKUMA

Her şey bir metindir. Bir film, bir konuşma, bir resim de bir metindir. Metin olması onun okunabilmesi ve alt anlam okunmaya müsait olması demektir.

Her şeyin anlamları ve alt anlamları vardır. Anlam bilim adında bir bilim vardır ve her şeyin anlamlarının sıralanabileceğini ve bunların üst anlamdan alt anlamlarına doğru derecelendirilebileceğini belirtir.

Bir anlam ne kadar derin ve iyi yazılmışsa o denli derinliğe sahiptir. Bu, bir sinema filmi ya da reklâm da olsa değişmez. Etkili olabilmesi çoklu anlamları bünyesinde barındırıyor olmasına bağlıdır. Çok anlamı barındıramıyorsa düz anlama sahiptir ve burada anlam okumak gerekmez.

Anlam bilim daha çok sanat sinemasında gelişmişken ve daha çok Avrupa yapımı filmlerde kullanılmaktayken; birincil anlama sahip filmler ise Hollywood tarafından tercih edilmektedir.

Yalnız son yıllarda Hollywood yapımlarının bu denli etkileyici olmasının altında anlam biliminden de besleniyor olması yatar.

Fakat yine de bir derecelendirme yapacak olursak anlam bilimini en çok kullanan Avrupa filmleridir diyebiliriz.

Gördüm; yoktu!

| 21 February 2007 15:17

her insanın hayatında dünyaya/hayata bakışını değiştiren birkaç film olmuştur muhakkak.
1967 altın palmiye ödüllü “blowup” da bu kült filmlerden biridir kanımca.

michelangelo antonioni’nin en kaba tanımlamayla ses/sizlik,
gerçek/lik üzerine inşa ettiği bu julio cortazar uyarlaması
gerçeklik-sanallık, ses-sessizlik ve hayat-ölüm zıtlıklarına minimal, mütevazı bir ışık tutar.

serge gainsbourg’ün “bi’tanesi” jane birkin’i ter u taze halinde izlemek ayrı bir lezzettir.
ki bir talk-show programında “ı föck you” demiştir sunucuya “mösyö” serge…