Aynı nehirde iki defa yıkanmamızın mümkün olmamasının nedeni, ayrı nehirlerde aynı anda yıkanamamızdır. Aynı şekilde; aynı yolda iki defa yürümemizin mümkün olmamasının nedeni de, aynı anda iki farklı yolda yürümemizin mümkün olmamasından kaynaklanır. Yürüdüğümüz yolu ikinci defa yürümek istediğimiz zaman hayal kırıklığı ile karşılaşırız, çünkü o yol artık bildiğimiz o eski yol değildir, değişmiştir; der Herakleitos. İyi de bu saçmalık, çünkü eğer yol artık eski yol değilse o zaman biz de eski biz değilizdir ve ortada artık değişmiş olan yolu yürüyecek olan artık değişmiş bir kişi vardır. Buna bağlı olarak artık “eski nehir” ya da “eski yol” diye kavramlardan bahsetmek olanaksız hale gelmez mi? O zaman Herakleitos’un ünlü “her şey akar” önermesi anlamsızdır. Çünkü “A, A’dır,” önermesi gibi bir totoloji olur bu…Sorular:1-) Varlığın varlığının zamanın varlığı ile ilgisi var mıdır?2-) Varlığın varlığının mekanla ilgisi var mıdır?3-) Varlığın zaman ve mekanla ilgisi varsa bu ilgi hangi zemindedir?4-) Geçmiş ve gelecek kavramları nedir, bunların zamanla ilgisi nedir, varlığın; geçmiş ve gelecekle ilişkisi hangi boyuttadır?
yorumlar
Doğru bir irdeleme, ancak başlığa bakınca herakleitos’a olan saygımdan yazını es geçiyordum ki bir önceki yazınızdan aldığım ilhamla okudum.Şimdi neden Herakleitos’a saygı duyduğumu belirteyim o’na diğer filozofların “karanlık” demesi ve demokrasi gibi sistematik düşünce buluşlarının yanında sen değişirsin herşey değişir nehir de değişir “Herşey Akar” demektir. Bu noktayı hemen kuşanmadan alaşağı etmek için anlayışa versen başlığıda düzgün kurup felsefe yaparsın etkileşim içerisinde… Daha dikkatli olman dileği ile…
yol değişirken kişinin de değişiyor olması önermeyi yine doğrular zaten. aynı suda iki kere yıkanamamamızın iki sebebi olur böylelikle. sonuç yine aynıdır.
wassago2000; Haklısın, teşekkür ederim… Daha dikkatli olacağım…
Humpty Dumpty sat on a wall.Humpty Dumpty had a great fall.All the king’s horses and all the king’s menCouldn’t put Humpty together again.