Mimaride “gamalı haç” yapısı konusunda, önyargılı olmadan önce bilen birilerine bunu danışmak gerekli(ergonomi açısından). yoksa adamların ideolojik olarak böyle bir çalışmayı ortaya koymaları hiç mantıklı gelmiyor bana.
Yaptığım üstünkörü bir araştırmadan sonra Nazilere mal olan “gamalı haç” hakkında şunları öğrendim:mö 9. yy da Yunan sanatındaki geometrik dönemde çeşitli geometrik figürlerle birlikte gamalı haç figürü de kullanılmış.hatta bazı selçuklu eserlerinde ve anadoludaki çeşitli devirlerde taş işçiliğinde de gamalı haç figürü kulanılmış.taş devrinde de kullanılmış olan gamalı haç-svastika figürünün güneş ve ateşi resmettiği de söyleniyormuş.Bir de şöyle bir şey var:Svastika (Sanskritçe: Svastika) veya Gamalı haç, tarih öncesi dönemlerden kalma sembol. Gamalı haç ismi Yunanca gama (Γ) harfine ve haç şekline (+) atfen verilmiştir. Svastika kelimesi Sanskritçe’deki su (iyi) ve asti (olmak) kelimelerinin birleşiminden oluşmuştur. “İyi olmak, mutlu ve sağlıklı olmak” anlamlarına gelir. [1]Svastika Hinduizm, Budizm ve Jainizm’e göre kutsaldır. Kökeni pek çok antik uygarlığa, örneğin Mayalar, Navarrolar ve Sümerler’e, M.Ö. 4000’li yıllara dayanır. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan Alman Nazi partisi ve hükümeti tarafından amblem olarak kullanılmaya başlanmıştır.Nazi svastikasıVişnu’nun 108 sembolünden biridir ve kolları saat yönünde dönük olan şekliyle, başarı ve uğurun yanısıra hayatın kaynağı olan güneş ışığını simgeler. Kolları ters yöne dönük şekli ise geceyi ve uğursuzluğu ifade eder.Svastika’nın dört kolu, dört kozmik gücü (ateş,su,hava,toprak) simgelemektedir. Ayrıca bazı kaynaklarda, eski dönemlerde bu sembol sayesinde dört kozmik gücün etki altına alınıp büyü yapıldığı belirtilir.ayrica dört kol dört kardes anlamindadir.birbirlerini secen ve ölene kadar dost olarak kalan dört kardes.birbirlerinden asla ayrilmazler her ne nedenle olursa olsun.*Neticede tarihi, dini ve mimari bir figürü, zamanında kendine sembol seçmiş nazi partisinin yaptığını göz önüne alarak mimari ve sanat içinde bu sembolü yok saymak ve yapılarda ortadan kaldırmak bence tarihe ve sanata ihanettir. Aslında svastikanın özüne dönülerek nazi svastikası ortadan kaldırılabilir ve hafızalardan silinebilir. Şimdi naziler kullandı diye yapılardaki bütün svastika figürleri taşlardan kazınmalı, yapılan yapılar yıkılmalı mı?
Yanılmıyorsam okulumuzdaki temel mimari örnek California eyalet üniversitesi. Ancak Alman Mimarların da katkıları vardır. Bknz:Yıldız Amfi. Şimdi içinde yemekhane’nin Beycafe, Plastiksanatların ve bankaların bulunduğu binanın mimarı kim bilemiyorum.Verdiğin bilgilere ilave etmek istediğim: Yanılmıyorsam Hoca Ahmet Yesevi’nin türbesinde de gamalı haç figürleri var. Ve gamalı haç figirünün Hindu kültürüne ait olduğunu biliyordum.Şimdi Hitler Faşizminin sembolü diye elbetteki tarihi eser nitelikteki figuranlar kazınmasın tarihten. Ancak Çağımızda artık çok başka bir şeyin FAŞİZMİN sembolüdür bu imge.
Web sitemizde size en iyi deneyimi sunabilmemiz için çerezleri kullanıyoruz. Bu siteyi kullanmaya devam ederseniz, bunu kabul ettiğinizi varsayarız.Tamam
yorumlar
Mimaride “gamalı haç” yapısı konusunda, önyargılı olmadan önce bilen birilerine bunu danışmak gerekli(ergonomi açısından). yoksa adamların ideolojik olarak böyle bir çalışmayı ortaya koymaları hiç mantıklı gelmiyor bana.
Yaptığım üstünkörü bir araştırmadan sonra Nazilere mal olan “gamalı haç” hakkında şunları öğrendim:mö 9. yy da Yunan sanatındaki geometrik dönemde çeşitli geometrik figürlerle birlikte gamalı haç figürü de kullanılmış.hatta bazı selçuklu eserlerinde ve anadoludaki çeşitli devirlerde taş işçiliğinde de gamalı haç figürü kulanılmış.taş devrinde de kullanılmış olan gamalı haç-svastika figürünün güneş ve ateşi resmettiği de söyleniyormuş.Bir de şöyle bir şey var:Svastika (Sanskritçe: Svastika) veya Gamalı haç, tarih öncesi dönemlerden kalma sembol. Gamalı haç ismi Yunanca gama (Γ) harfine ve haç şekline (+) atfen verilmiştir. Svastika kelimesi Sanskritçe’deki su (iyi) ve asti (olmak) kelimelerinin birleşiminden oluşmuştur. “İyi olmak, mutlu ve sağlıklı olmak” anlamlarına gelir. [1]Svastika Hinduizm, Budizm ve Jainizm’e göre kutsaldır. Kökeni pek çok antik uygarlığa, örneğin Mayalar, Navarrolar ve Sümerler’e, M.Ö. 4000’li yıllara dayanır. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan Alman Nazi partisi ve hükümeti tarafından amblem olarak kullanılmaya başlanmıştır.Nazi svastikasıVişnu’nun 108 sembolünden biridir ve kolları saat yönünde dönük olan şekliyle, başarı ve uğurun yanısıra hayatın kaynağı olan güneş ışığını simgeler. Kolları ters yöne dönük şekli ise geceyi ve uğursuzluğu ifade eder.Svastika’nın dört kolu, dört kozmik gücü (ateş,su,hava,toprak) simgelemektedir. Ayrıca bazı kaynaklarda, eski dönemlerde bu sembol sayesinde dört kozmik gücün etki altına alınıp büyü yapıldığı belirtilir.ayrica dört kol dört kardes anlamindadir.birbirlerini secen ve ölene kadar dost olarak kalan dört kardes.birbirlerinden asla ayrilmazler her ne nedenle olursa olsun.*Neticede tarihi, dini ve mimari bir figürü, zamanında kendine sembol seçmiş nazi partisinin yaptığını göz önüne alarak mimari ve sanat içinde bu sembolü yok saymak ve yapılarda ortadan kaldırmak bence tarihe ve sanata ihanettir. Aslında svastikanın özüne dönülerek nazi svastikası ortadan kaldırılabilir ve hafızalardan silinebilir. Şimdi naziler kullandı diye yapılardaki bütün svastika figürleri taşlardan kazınmalı, yapılan yapılar yıkılmalı mı?
azgın mimarlar ve mütayitler açıklama yapmış: yıkalım hepisini, yapalım yenisini. deeermişim.
Yanılmıyorsam okulumuzdaki temel mimari örnek California eyalet üniversitesi. Ancak Alman Mimarların da katkıları vardır. Bknz:Yıldız Amfi. Şimdi içinde yemekhane’nin Beycafe, Plastiksanatların ve bankaların bulunduğu binanın mimarı kim bilemiyorum.Verdiğin bilgilere ilave etmek istediğim: Yanılmıyorsam Hoca Ahmet Yesevi’nin türbesinde de gamalı haç figürleri var. Ve gamalı haç figirünün Hindu kültürüne ait olduğunu biliyordum.Şimdi Hitler Faşizminin sembolü diye elbetteki tarihi eser nitelikteki figuranlar kazınmasın tarihten. Ancak Çağımızda artık çok başka bir şeyin FAŞİZMİN sembolüdür bu imge.