bu sadece o yıllarda kürtlerin nasıl hissettiğini gösteren 1 video, halbuki kürtler 23ten beri öyle hissediyorlar. 1 kısmıda dersimde gerçeğin yakıcı yüzüyle tanışma muradına erdiler.
babalarını arayan ve yanına gitmek istediklerini söyleyen iki mâsum çocuğun hozat kaymakamı tarafından süngületilerek babalarının yanına gönderilmesi… kendisinin öğretmen ve köy halkıyle alâkasız bir şahıs olduğunu iddia ederek alevler içinden fırlamak isteyen bir gencin, kalasla itilip alevler içine atılması ve karşı -sında sigara içilmesi… buğday sapları üstünde yakılan, daha evvel kurşunlanmış bütün bir köy halkı… annesinin karnından sivri uçlu âletle çıkartıldıktan sonra yaşamakta devam eden vehala topuğunda bu sivri uçlu âletin izini taşıyan çocuk… bir dere içinde boğazlanan ve bu fiili yerine getiren cellâdın bulunması bir hayli zorluğa yol açan yirmi mâsum… ve buna benzer daha neler, dalıa neler!..cesetleri değil, mânaları muhakeme ve idam eden tarih, bakalım bu 50.000, çocuk, genç, ihtiyar, kız, kadın, hasta, alil müslüman cesedine karşılık kaç ferdin mânası üzerinde ebedî idam karari verecektir?elâzığ ortaokulunda okuyan iki çocuk… tatili geçirmek üzere memleketleri olan hozat’a geliyorlar ve facianın tam üstüne düşüyorlar. hozat yakınlanndaki köylerine geldikleri zaman babaları yusuf cemil’in öldürtülmüş olduğunu öğreniyorlar ve ağlama ya başlıyorlar. onlara şu karşılık veriliyor:”- sizi de onun yanına götüreceğiz!”çocuklar odadan sürükletilerek çıkartılıyor ve jandarma muhafazasında gittikleri yolda süngületiliyorlar. böylece babalarnin yanına gönderilmişlerdir.her evi ayrı ayrı tutuşturulduktan sonra dört bir etrafı ayrıca çalı çırpı içine alınıp alev alev yakılan bir köyden, deli gibi bir adam çıkıp, çalı yığınları gerisinde manzarayı seyredenlere doğru ilerliyor ve haykırıyor:”durun, ben köy ahalisinden değilim! muallimim! müsaade edin, kendimi size isbat edeyim!”fakat sözüne mukabele, bir kalasla itilerek alevler içine atılması oluyor. adam, evvelâ göğsünün kılları tutuşarak alev alev yanarken, çalı yığınlari gerisinde âmir, zevk ve istihza ile sigarasını içmektedir. (bu vak’a, bana, 1944 yılında, eğridir’de askerliğimi yaparken, resmî şahıslar huzurunda, yanan adama karşı sigarasını zevkle içtiğini söyleyen amirden bizzat dinleyenlerce anlatılmıştır.)yusuf cemil’in köyünden 200 kadın ve çocuk öldürtülmüş ve bunların cesetleri buğday sapları üzerinde yakılmıştır. öldürülenler arasında, elâzığ’da askerliğini yapan ve o sırada izinli olarak köyünde bulunan rüstem adında biri de vardır. bu zavallı, mezun olduğunu ve isterlerse hüvviyet ve izin kâğıdını da gösterebileceğini söylediği halde derdini dinletemiyor ve dört çocuğu ile seksenlik anası arasında, onlarla berabır, kurşunlanıyor.hozat’ın karaca köyünden cafer oğlu kasım… bu adam, o tarihten 30 sene kadar evvel amerika’ya gitmiş, orada 15 yıl kalmış, epeyce para kazanmış ve sonra köyüne dönmüştür. kasım, amerika dönüşünde, birinci dünya harbinde kafkas cephesiköprüköy muharebesinde şehit düşen kardeşi yüzbaşı şükrü’nün iki çocuklu karısı şirin hatun’la evlenmiş, hozata gelip yerleşmiş, orada bir mağaza açmış ve ticarete başlamıştır. hükûmetle de bazı taahhüt işlerine girişmektedir. dersim hareketi esnasında, işbu cafer oğlu kasım, taahhüt bedelinden alacağı olan 6.000 lirayı tahsil etmek üzere ovacık kaymakamlığına müracaat ediyor. muamelesini tekemmül ettirip parayı kendisine veriyorlar.muamele biter bitmez “seni hozat’tan çağırıyorlar!” diyerek,onu, mahfuzen yola çıkariyorlar. cafer oğlu kasım, kasabadan ayrıldıktan bir saat sonra jandarmalara öldürtülüyor. koynundaki 6.000 lira da, iki alâkalı idare âmiri arasında taksim ediliyor.zavallının zevcesi şirin hatun, o esnada, dört çocuğuyla birlikte, komşularına oturmaya gitmiştir. kadın, evine döndüğü zaman bir de görüyor ki, kapısı kırılmiş ve bütün eşyası etrafa dökülüp saçılmıştır. haykırmaya başlıyor:”- yetişin, evimize eşkiya girdi!..”bu feryadına karşılık olarak kadın, kapısının önünde, çocuklarıyla beraber öldürülüyor ve dolgun miktarda altını, parası ve eşyası yağma ediliyor.bu arada hozat’ın zımbık köyünde (şekspir)in hayaline bile taş çıkartacak, bir vak’a cereyan etmektedir. erkekleri tamamıyle doğranmış olan köyün 100 kadar kadın ve çocuğu, sivri uçlu âletle (süngü) öldürülüyor.oldurulen kadinlar arasinda biri doğurmak üzere bir gebedir. bu kadının karnına giren sivri uçlu alet, barsaklarını yere döküyor, rahmini parçalıyor ve kendisini öldürüyor. tehlike geçtikten sonra gizlendikleri yerden çıkan birkaç kadın, ölüleri gözden geçirirken, bu kadının rahminden düşen çocuğun sag olduğunu dehşetler içinde görüyorlar. muazzam bir kader cilvesi olarak yaşamakta devam eden çocuğu alıyorlar,emzirtip büyütüyorlar ve ona “besi” adını koyuyorlar. bu kız bugün hâlâ aynı köyde ve hayattadır. sivri uçlu alet annesinin karnına girip rahmini deldiği zaman da onun topukçuğunda bir yara açmıştır ve kız hâlâ bu yarayı topuğunda taşimaktadır.hozat’ın dolantanır köyünden veli isminde bir genç, elâzığ muallim mektebinde okuduktan sonra öğretmen olarak trakya’ya gönderilmiş, orada evlenmiş, 3 çocuk sahibi olmuş ve tam da dersim hareketi başlamak üzereyken, karısı ve çocuklarıyle, yaz tatilini geçirmek üzere köyüne gitmiştir. genç muallimin köyü, erkekli ve kadınlı, çocuklu ve ihtiyarlı doğranırken, kendisi, karısı ve çocukları da aynı âkıbete mahkûm edilmiş ve cesetleri yakılmıştır.mazgirt tersemek nahiyesinin halkı doğranmakta… merhamet sahiplerinden biri, birle on yaşı arasında 20 kadar çocuğu alıp bir derenin içine saklamıştır.vazivet birden haber aliniyor.cocuklarin oldurulmeleri emriveriliyor. fakat bu emri yerine getirebilecek kimse zuhur edemiyor. en katı yürekliler bile, böyle müdafaasız mâsumlara silâh kullanamayacaklarını söylemeye mecbur kalıyorlar. tecrübe birkaç defa akamete uğruyor ve hayli sıkıntı mevzuu oluyor. nihayet en kara yüzlü çingenelerden daha karanlık suratlı bir adam bulunuyor ve bir dere içinde titreşe titreşe bekleyen 20 mâsumun işi bitiriliyor.
senin mabadın dolmuş belge-seli idrak yoların tıkanana dek toytoylamışsın.bakarlar bahçeye boş. yerler ne varsa yerler. iki de suskun kalınırsa halta, zannederler yedikleri kutsal talandır.hey gidikendi hırsı bilahesine mabadını domlayanlar.hırsınız karayı ak gösterecek karayı bayrak edecekkadar sali mi.hırsı anlar mukadder çıkar bahçeden tavşan da var havuçtapeşinden giden de var.ya mabadın ne diyor ya mabadın.mabadı yemeyen, zat mabadlarına kargo lama teklifinde imtina ederlerse mabadlarının afiyeti yerinde kalır.
Web sitemizde size en iyi deneyimi sunabilmemiz için çerezleri kullanıyoruz. Bu siteyi kullanmaya devam ederseniz, bunu kabul ettiğinizi varsayarız.Tamam
yorumlar
bu sadece o yıllarda kürtlerin nasıl hissettiğini gösteren 1 video, halbuki kürtler 23ten beri öyle hissediyorlar. 1 kısmıda dersimde gerçeğin yakıcı yüzüyle tanışma muradına erdiler.
medeniyet getirmenin bu şekline lanet olsun.
abi elinizde başka bilim-kurgu tadında ne filmler var ?
38onnupro, mabadın hala bilime kurguya doymadıysa haber ver de bir iki bilim kurgu ayarlayalım sana.
senin mabadın dolmuş belge-seli idrak yoların tıkanana dek toytoylamışsın.bakarlar bahçeye boş. yerler ne varsa yerler. iki de suskun kalınırsa halta, zannederler yedikleri kutsal talandır.hey gidikendi hırsı bilahesine mabadını domlayanlar.hırsınız karayı ak gösterecek karayı bayrak edecekkadar sali mi.hırsı anlar mukadder çıkar bahçeden tavşan da var havuçtapeşinden giden de var.ya mabadın ne diyor ya mabadın.mabadı yemeyen, zat mabadlarına kargo lama teklifinde imtina ederlerse mabadlarının afiyeti yerinde kalır.
sağol mabadsever abs, buradakiler epey güzel.hep bekledim darth vader çıkar diye ama bu seride oynamamış heralde.
merak etmeyin dersimli keko kemal iktidara gelince kürt sorununu çözecek.
türkifikasyon işe yaramış demekki yavşak herifler ingilizce yayınlanacak bir videoya türkçe konuşmuşlar.