Başlığı okuyupta hadi canım diyenleriniz olduğunu biliyorum. Bundan yaklaşık 10yıl öncesine kadar "trend" diye kabul edilen ve milyonlar satan adventureoyunları son zamanlarda PS2 ve Xboxgibi konsolların oyun pazarında büyük rol oynamasından da kaynaklanan nedenleryüzünden düşüşe geçmiş hatta yok olma tehlikesi ile karşı karşıya gelmişti. Sadeceacaba pazar boşluğunu kullanıp kar edebilir miyim diyen birkaç firmanınürettikleri ve eski klasik adventure oyunlarının yeni versiyonları dışında sonzamanlarda adventure oyunu göremez olmuştuk. Artık adventure oyunlarının özelliklerininaksiyon oyunlarının içine blend etmiş durumda olduğunu görüyoruz çünkü hiçbirbüyük firma adventure oyunu yapıp bu riskin altına girmek istemiyor. Çok da haksızsayılmazlar gerçi.

Böyle kıt bir dönemde yine de güzel adventure oyunları çıkmadı değil. Sayılarıaz da olsa Broken Sword 3: The SleepingDragon, Myst IV: Revelation, Runaway:A Road Adventure, Syberia gibi oyunlaryine de açlığımızı bir nebze olsa da giderdi. Özellikle Myst IV: Revelation üçyılı aşkın bir geliştirme sürecinden sonra Cyan‘ınve Ubisoft‘un kalitesini bir kez daha gösterdi.Hakkaten de yepyeni bir teknoloji ile eski Mystformulunu birleştirip ve bunu yaparken de kaliteden ödun vermeyen hatta sınırlarızorlamayı bırakın sınırları yıkıp yeniden belirleyen bir vizyon ile çıkartılanMyst IV bana göre adventure oyun sektöründe yeni bir dönüm noktası. DVD teknolojisininolanaklarını sonuna kadar kullanması, oyuncuyu artık statik imajların içine değiltabiri yerinde ise bir filmin içine sokması anca ve anca RandMiller‘in liderliğindeki Cyan‘danbeklenebilecek bir şey zaten. Ama bu çabalar adventure oyunlarını yeniden layıkolduğu yere getirmek için yeterli mi? Hayır ne yazık ki değil.

Bana göre adventureoyunlarının yeniden yükselişini sağlamanın tek anahtarı var. Çoğu oyun gurusununda söz ettiği gibi günümüzün oyun sektörü hala 80’li yıllarda kabul görmüş formüllerebağlı kalarak oyun yapıyor. Gerçekten de yakından incelenirse 80li yıllardakioyunlar ile günümüz oyunlarının oyun mekanikleri açısından ne kadar da birbirinebenzediği görülür. Tabii ki teknolojinin yardımı ile grafik ve ses gibi yanlarıçok gelişti ama yine de bir oyunun eğlenceli olmasını sağlayan formüller çok dadeğişmedi. O formulu alaşağı eden tek bir oyun var o da hepinizin bildiği TheSims. Böyle büyük bir başarıya imza atmasının nedeni de bu zaten. Büyük bir
boşluğu farkedip orayı son derece emek verilerek tasarlanmış bir oyunla doldurmakhakkaten çoğu firmanın altına girebileceği bir risk değil. TheSims‘e kıllanmayın aksine saygı duyun! Çünkü adventure oyunlarının geleceğini
o oyun gösteriyor!

Tahminimce ikinci "hadi canım" da biraz önce geldi. Ama biraz üzerindedüşünülürse bunun çok da uçuk bir söylem olmadığı anlaşılır. 80li yılların aksiyonoyun formulünün dışına çıkılması, adventure oyunlarının şu andaki düşüşünün nedeniolan son derece sınırlı ve lineer oyun yapısının yıkılması anca ve anca The Sims’tekullanılan A.I.‘nin (yapayzeka) bir benzerinin yardımı ile olabilecek bir şey. Oyundaki karakterlerin
önceden tanımlanmış tepkilerden öte, o andaki duruma bağlı kalarak tepki vermesi;senaryonun ana hatları belli olmasına rağmen gelişiminin oyuncuya ve oyundakikarakterlerinin yapay zekalarına bağlı olması, problemlerin bir çok hatta sonsuzsayıda çözümlerinin olması ancak The Sims’in yarattığı vizyonun geliştirilmesiile sağlanabilir. Hala mı uçuk geliyor?. Michael Mateas ve Andrew Stern’in 4 yıldırsüre gelen araştırma projesi olan Façade,oyuncuyu bir çiftin evine akşam yemeğine aralarındaki sorunu bulup çözmeye çağırıyor.Tamamiyle yapay zekanın oyuncunun seçimlerine bağlı kalarak tepki vermesini saglayanyapısı ile biraz önce anlattıklarımın bir bilim kurgu filmi değil 2005’te çıkacakbir oyun olduğunu gösteriyor. Aynı yolda ilermeye çalışan sadece Façade değil.Adını Daggerfall ve Morrowindgibi şaheserlerden tanıdığımız ve şu anda Fallout3 ve ElderScrolls IV: Oblivion üzerine çalışan BethesdaSoftworks‘un Oblivion’da kullanacağı RadiantA.I. da anlattıklarıma çok benzer bir sistem üzerinden çalışıyor. Sonuç olarak
demek istediğim şey şudur ki yakın zamanda oyun dünyasını kökten gelen çok büyükdeğişimler ve adventure oyunlarının önlenemez yükselişi bekliyor.