bildirgec.org

zeynep tokuş hakkında tüm yazılar

Beyaz Melek (2007)

queennothing | 08 January 2010 11:53

Müzisyen Mahsun Kırmızıgül‘ün ilk sinema deneyimi olan “Beyaz Melek” (The White Angel), sinemaseverler tarafından tam not almış, başarılı bir Türk Sineması örneği. Yıldız Kenter, Erol Günaydın, Gazanfer Özcan, Sarp Apak, Toron Karacaoğlu, Yavuz Bingöl, Lale Belkıs, Cezmi Baskın, Nurseli İdiz, Tanju Tuncel, Cihat Tamer, Arif Erkin, Erol Demiröz, Ali Sürmeli, Zeynep Tokuş, Fadik Sevin Atasoy ve Kırmızıgül‘ün kendisinin de rol aldığı 2007 çıkışlı yapım, senenin en çok izlenen filmlerinden biri oldu.

Beyin kanseri teşhisi konulan Ahmet, yaşını başını almış, inatçı ve bir o kadar da yardımsever bir adamdır. İki genç oğlu Ali ve Reşat tarafından, tedavi olması için memleketi Diyarbakır’dan İstanbul’a getirilen yaşlı adam, hastahane ortamına katlanamaz ve ilk fırsatta kaçar. Yabancı bir şehrin bilmediği sokaklarında oğullarından kaçan yaşlı adam, kendisi gibi yaşlı insanların birarada kaldığı bir yer bulur ve içeri girer. Yaşlı Ahmet’in bilmeden girdiği yer, bir huzurevidir ve davetsiz olarak giriş yaptığı bu yerde kendisi gibi insanların sıcak dostluğuyla tanışır.

BİR YABANCI UYARLAMASI OLARAK YAZGI

neceff | 21 October 2008 15:09

Romandan öyküye uyarlama yapılırken tasarruf, dramatik yapı ve öz konu başlıklarıyla bildiğimiz üç ana sorunla karşı karşıya geliriz.

Tasarruf; maddi ve zamansal tasarruftur. Bir roman genellikle 200 sayfadan uzun sürer, senaryo ise genel olarak 120 sayfa civarındadır. Burada senaristin yapması gereken, kitabın ana fikrini bozmadan, kitabı başarılı kılan etkenleri dağıtmadan, bazı bölümleri ve hatta gerekirse bazı karakterleri çıkarmaktır. Bu bakımdan filme bakıldığında Zeki Demirkubuz’ un çok doğru bir kitabı seçtiğini görüyoruz, çünkü “Yabancı” 116, sayfa. Filmin süresinin de 100 dk. civarında olduğunu göz önüne alırsak, senaryonun 1005-110 sayfa arasında olması gerektiğini söyleyebiliriz. İşin maddi yönünü zorlayıcı pek fazla olay ve mekan olmasa da, yazlık ev sekansının filme alınmaması, az da olsa filmin bütçesine hizmet etmiş görünüyor. Bence bu mekanlarda geçen olayları, Musa’ nın evine, iş yerine ve mahhalesine toplayarak Demirkubuz yine doğru bir adım atmış.

meursault‘ un kendi iradesini kullanmayı reddeşinin nedeni, bu dünyadaki her şeyin kontrolümüz dışında geliştiğini düşünmesi, tüm anlamların aslında anlamsız olduğuna inanması, “absürd” bir hayat görüşüne sahip olmasıdır. Musa karakteri, Mersault’ un fikirlerine sadık kalmış. Bu konuda Yazgı kesinlikle başarılı bir uyarlama. Film tek bir konunun üzerinde, gerilimi git gide arttırarak ilerliyor ve kitaptaki nihilist duyguları izleyice uyandırarak onları rahatsız etmeyi başarabiliyor.