Textstream nesnesi *.txt dosyaları üzerinde işlem yapabilmeyi sağlar.(*.txt oluşturma,veri yazma,silme,düzeltme..).Bu sayede küçük veritabanları oluşturabilirsiniz fakat acsees veya sql gibi kullanışlı,hızlı ve güvenli olmaz.Fakat küçük işlerde kullanabilirsiniz.
*.txt Dosyası Oluşturma
Dosyamızı oluşturmak için textcreatobject methodunu kullanıcaz.Örnek ;Set nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)Set dosyayarat = nesne.CreateTextFile(Server.MapPath(“dosyaadi.txt”),erisim_izni,erisim_formati)
Bu ifade ile, üzerinde bulunduğunuz klasör’e bir dosyaadi.txt isimli boş text belgesi yaratabilirsiniz.Eğer başka bir klasörde yaratıcaksanız dosyaadi.txt yerine klasör/dosyaadi.txt veya ../altklasör/dosyaadi.txt gibi değişiklik yapabilirsiniz dosyayı kullanırken hangi izinlere sahip olacağınızı simgeler.Erişim izni için kullanılabilir özellikler;
1 : dosyanın sadece okunabilir özellikte açılmasını sağlar. Güncelleme yada kaydetme yapılamaz.2 : dosya yazma izinli özellikte açılmasını sağlar. Tüm izinler verilir.8 : dosya sadece eklenme (kaydetme) izinli özellikte açılmasını sağlar. Sadece geçmişteki verilerin üzerine ek yapılabilir.Erişim formatı için kullanılabilir özellikler;
-2 = Bilgisayarın default ayarları ile açar.-1 = Unicode olarak açar.0 = ASCII olarak açar.Bilgisayarın default ayarlarında ve tüm izinler verilmiş bir text dosyası şu şekilde oluşturulur ;Set nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)Set dosyayarat = nesne.CreateTextFile(Server.MapPath(“dosyaadi.txt”),2,-2)
*.txt Dosyasına Veri Kaydetme
Yukarıda text dosyamızı oluşturduk şimdide bişeyler üzerine karalayalım‘ bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“dosyaadi.txt”),8,true)’ bişiler yazalım kadiAO.Write “kodoman.org-t-textstream nesnesi anlatım – angels_demos-n-“‘ nesnemizi kapatalım boşuna server kasmasınAO.close
Gerekli açıklamalar kod üzeride var fakat 6. satırda kullandığımız AO.write yerine writeline da kullabilirdik.Farkları ise şöyledir ;WriteLine : Kaydettikten sonra bir satır aşağı indirirWrite : Kaydettikten sonra olduğu satırdan devam eder.-t- ve -n- ise ;-t- : tab-n- : yeni satır anlamlarına gelmektedir.*.txt Dosyasından Verileri Okuma,Yazdırma
‘ bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“dosyaadi.txt”),1)’ veriyi yazdıralımResponse.Write AO.ReadAll’ kapatalımAO.close
görüldüğü gibi ReadAll ile text dosyasının tümünü sayfamıza yazdırdık.*.txt Dosyasında Belirli Karakterleri Okuma,Yazdırma
‘bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“veriler.txt”),1)’2.karakteri yazdıralımResponse.Write AO.Read(2)’kapatalımAO.close
Read(2) ile 2 karakteri yazdırdık buda Read metodunun bize sunduğu bir özellik.*.txt Dosyasında Belirli Karakterleri Atlayarak Okuma,Yazdırma
Az önce belirtilen karakteri okuyup, kalanı kırpmıştık. şimdi ise bunun tam tersi olanı yapacağız. Belirtilen karakteri kırpıp, kalanı okutacağız.‘bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“veriler.txt”),1)’4 karakteri atlayıp gerisini yazdıralımAO.Skip(4)Response.Write AO.ReadAll’kapatalımAO.close
Skip ile 2.karakteri atladık diğerlerini yazdırdık.Şimdi bu ikisin birleştirelim.Yani bir kısmını kırpalım bir de belirtilen karakter kadar yazdıralım‘bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“veriler.txt”),1)’2’yi atladık 4’ü yazdırdıkAO.Skip(2)Response.Write AO.Read(4)’kapatalımAO.close
Böylece ilk 2 karakter atlayıp sonraki 4 karakter yazdırmış olduk*.txt Dosyasından Belirli Satırı Okuma,Yazdırma
‘bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“veriler.txt”),1)’5.satır olsunResponse.write ReadLine(5)’kapatalımAO.close
*.txt Dosyasından Tüm Satırları Okuma,Yazdırma
Artık bu konudaki basit işlemlerimiz bitiyor. Döngüler işin içine girmeye başlıyor.Öncelikle kullanacağımız işlemleri düşünelim. Mutlaka ReadAll fonksiyonumuz olacaktır. Unutmayın ReadAll tümünü, ReadLine satırı ifade eder.‘bağlanalımset nesne = Server.CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)’ dosyayı kontrol et , varsa aç yoksa oluşturset AO = nesne.OpenTextFile(Server.MapPath(“veriler.txt”),1)’döngümüzü oluşturalım.Veri bitene kadar yazdır..Do while AO.AtEndOfStream = falseResponse.write AO.ReadLineResponse.write “
” ‘alt alta olsun diye br attm :)Loop’kapatalımAO.close

AtEndOfStream = false anlamı ise şudur, dosyayı baştan sona kadar tarar (Konuk dosyayı konumlama) ve değer sona geldiğinde bitirir.