bildirgec.org

suphi

11 yıl önce üye olmuş, 127 yazı yazmış. 864 yorum yazmış.

ben

suphi | 16 March 2004 12:46

ilk insan etrafına bakmış ve yanlız ben varım demiş.böylece ben doğmuş.bu yüzden biri bize kim o diye seslenince önce ben deyip sonra adımızı söylermişiz.öyle diyorlar biz onların yalancısıyız

eski dilde AB

suphi | 01 March 2004 12:48

Avrupa, bir coğrafyadan ibâret değildir sâdece. Ortak değerler manzumesi, beraber oluşturulan birikimler, ortak bir şuuru meydana getirmiştir. Avrupa, kendinden olmayanı “öteki” olarak tanımlamıştır. “Tanzimat intelijansıyasının meçhulü olan bu mefhum sonraları bir bayrak olmuş… Tarihlerinden kopan bir avuç şaşkının omuzladığı bir teslimiyet bayrağı. Avrupalılaştırmak. Giderek bu mefhum da fazla dar, fazla gurur kırıcı bulunur. Yerine yeni bir yalan bayraklaştırılır: Batılaşma, şuurlanan Doğu bu kelimeden de tedirgin olunca, modernisation sahneye çıkarılır.”

iman:ne ola ki

suphi | 26 February 2004 12:12

uzmanı olmadığım bir konu olduğu için bunu günlükte yazmayı uygun buldum.imla hataları ve bazı cümleler arasında mantıksal kopukluklar olusa affola.arap ilminde 3 şey ilim ifade eder.1)haberi sadık 2)havası selime(5 duyu organımız) 3)akıl .burada özellikle 1. madde üzerinde durmak istiyorum arada diğerlerinede temas ederiz.islamla diğer dinler diyecektim ama vaz geçtim.islamla atheist veya darviciler arasındaki kargaşa mı desek tezat mı ne derseniz deyin. işte bu anlaşmazlık sanırım buradan kaynaklanıyor.1. madde yani haberi sadık(doğru haber)de çeşitli kısımlara ayrılıyor.bunlar haberi rasul,haberi mutevatır(birtane daha olmalı ama çıkaramadım).haberi rasul anladığınız gibi islam peygamberi ve diğer peygamberlerin verdiği haberler.yani bu böyledir dediği şeyler.islam inancında diğer peygamberlerin verdiği haberler günümüze kadar çeşitli değişikliklere uğradıları yani orjinalliklerini yitirdikleri için pek kabul görmez.diğeri ise haberi mutevatırde.bu ise yalanda ittifakı mimkün olmayan bir kavmin doğruluğunda ittifakla hüküm vermesi.şimdi böyle bir kavim varmı demeyin varmış zamanında.belki hala vardır.kısa bir izahtan sonra ayrılık imanla küfür arasına geliyor.çünkü islamda peygamberin bildirdiği şeylere ki buna kuranda dahil inanmayanlar kafirdir.felsefe hocam anlatırken dünyanın yaratılmasına ki buna yaratma demezdi.işte var olan maddelerin belli bir sisteme göre dizilerek zamanla bu evreni meydana getirmesi derdi.(eksiklikleri affediniz)buna müslüman yaratma diyor ve bunun failini allah olarak gösteriyor.yani gözle görülen varlık reddedilmiyor sadece var oluş şekli farklı.burada hemen şu geldi aklıma islamda gaybe inanmak vardır.bizim hoca hutbede bir laf etti bir islam büyüğü demiş ki”insanların tamamı allahın ve peygamberinin hak olduğuna inanacaklar.bu da birinci kat semanın keşfiyle olcak diyor.ama imanın bir şartıda gaybe inanmak bu yüzden imanları kabul olunmayacak” .aslıda mantıklı gibi eğer herkes apaçık görüp bilseydi o zaman herkes cennete giderdi.islamda madem bu dünya bir bakıma sınav yeri.taşlar gediğine oturuyor.en çok buna hayret ederim islamda tüm taşlar gediğine oturmuş.hani çalış desen kusursuz çalışacak sanki.neyse bazıları ise bilimi din kabul ederler yani sadece bilimin gerçeklerine inanırlar.aslında bu şeyler beni hep aynı noktaya götürüyor oda iman.islamda sade akılla hareket eden ilk kişi şeytan.o yüzden kovulmuş cennetten.ve bir şair şöyle demiş;”iman ol bir cevher ki ilahi ne büyüktür”.cem ylmaz diyorya eğitim şart.müslümanda iman şart diyor.

imamın son sözleri

suphi | 20 February 2004 11:04

bu gün cuma yine imam efendi hutbenin sonunda “muhakkak ki allah adaleti,iyiliği,akrabaya yardım etmeyi emreder.kötülüğü,çirkin işleri,fenalık ve azgınlığı yasaklar.odüşünüp tutasınız diye sizlere öğüt verir.allhü teala bu ayette dünya nizamını sağlayan 3 şeyi emretmiş.içtimai nizamı sarsan 3 şeyi yasaklamış.emrettikleri;adalet,ihsan,akrabaya yardım,nehyettikleri;fuhuş,münker ve zulumdür.”diyecek.yasakladığı şeyleri 4 tane yazmışım ama neyse aklımda tam kalmamış galiba.her madde hakkında tek tek tartışmak lazım.ama ben kısaca şöyle diyecem.galiba refahı bunlarla sağlana bilir.elbetteki devletin islam devleti olması şart değil bunlar zaten dünyanın ortak malı olmuş.yani yöneticiler ya insanlığın gereği gibi davransınlar veya bir müslüman gibi davransınlar. sanırım bundan 500 yıl gibi önce söylen miş bir söz var.insan çok bu devirde.ama insanlık yok. bende müslüman çok bu ülkede ama gereğini yapan pek yok diyorum.

komünizm diye bir şey yoktur dünyada

suphi | 18 February 2004 13:27

Rusya’ da nüfusun yüzde 80’i köylü idi ve köylünün içinde okuma yazma bilen yoktu. Şimdi, okuma yazma bilmeyen bir toplumda, geri bir toplumda gerçekleşti komünizm. Binaenaleyh, ister istemez bu toplumun iç dünyası komünizmin şekillenmesinde müessir olacaktı. Bu itibarla kapitalizmde olan kepazelikler, komünizmde de vardır. Tecrit edemeyiz. Komünizm, is­terseniz sosyalizm diyelim. Çünkü komünizm yoktur henüz. Bilmiyoruz ne olduğunu.

Komünizm diye bir şey yoktur dünyada. Teorik olarak ve pratik olarak yoktur. Komünist değildir Rusya. Sosyalist olmak iddiasındadır. Devlet yok­tur komünizmde. Devlet ortadan kalkar, ondan sonra komünizm merhalesi gelir. Komünizm merhalesi hiçbir yerde tatbik edilmemiştir. Nasıl bir cemi­yet olacağını bilemeyiz komünist cemiyetin. Biz komünist diyoruz. Bu pa­lavradan ibaret. Yani gayr-i ilmi ve gayr-i ciddidir. Rusya sosyalizmi tatbik etmek suretiyle günün birinde komünizme geçmek iddia ve arzusundadır. Komünizme geçmesi için devletin ortadan kalkması lazım. Devlet oldukça komünizm olamaz. Elbette, bugün tatbik edilen şekliyle Rusya’da, sosya­lizm, kapitalizmin bütün kepazeliklerine vâristir Yani bunları ayırmak mümkün değildir. İkisi de Avrupa menbalıdır. Buna Rusya bir Rus mistiği getirmiştir. Rus insanı cahil olduğundan, yontulmamış olduğundan, tabiata ve Allah’a daha yakındır. Yani kâfi derecede medeni değildir. Fakat doktrin olarak, bir doktrindir sosyalizm. Sair kendinde bütün doktrinlerin hatalarını taşır sosyalizm.Dün böyleydi durum.

çağımızın dini hümanizim

suphi | 17 February 2004 12:21

öncelikle bir hikaye anlatmalı.bir varmış bir yokmuş vs.. birtane hırsız varmış.Adam hırsızlığa başlamadan önce bir plan program yapmış.yaptığı işin sonuçlarını yazmış bir kağıda.
-suratıma tükürürler
-beni döverler
-elimi kaserler
-hapse atarlar
-idam ederler

Ve faaliyate başlamış.ve yazdığı sonuçlar vuku bulunca cebinden yazdığı kağıdı çıkarıp karşısına bir tik koyuyormuş.gün gelmiş suratına tükürmüşler.gün gelmiş dövmüşler.gün gelmihapse atmışlar.gün gelmiş elini kesmişler.ve gün gelmiş idam edeceklermiş ama adama bakmışlar çok rahat.sebeb-i hikmeti ne ola.neyse sormuşlar niye bu kadar rahatsın demişler.oda ben bunların cezasına önceden katlanmıştım demiş.
Şimdi bende bir suç işleyecem. tabi cezasına katlanıyorum.suç ne mi?birazdan anlarsınız.3-4 gündür birşeyler geziyordu kafamda.bilim artık bir dinmi oluyor dedim kendi kendime.sonra bilim bir mutlak değer mi?diye düşündüm.yani bilim aslında eksi olan bir şeyi artı diye yutturabilirmi bize.bir müslüman olarak bu evreni allahın yarattığına inanırım.ama bazı bilimadamları kandiliğinden oluştuğuna inanır.acaba bilim evreni allahın yarattığını kanıtlıyamazmıydı. işte bunlar kurcalıyordu kafamı.ama bir noktayı çabuk geçiyordum.bu sorunun cevabın bulayım derken bir şeyi hemen atlıyordum.oda bilimin din olması.hocamın kitaplarını karıştırırken hümanizm çıktı karşıma.yazının başında yapacağımı belirttiğim suça gelince işte başlıyorum suçu işlemeye.evet nedir bu hümanizm bildiğimiz ve bilmediğimiz yönleriyle hümanizm.sunuş biraz haberlerdeki insanlarınki gibi oldu ama idare edin.Yürekten inanıyorum ki geleceğin dini katıksız bir hümanizm olacaktır, yani insanın bütününe saygı; hayat ahlaki bir değer taşıyacak, kutsileştirilecek yüceltilecek. Yarının başlıca kanunu güzelim insanlığa özen göstermek. Belli bir şekle bürünmeyecek bu inanç, hizipler ve tarikatlar gibi kimseye kapalı olmayacak. Akıldan başka kılavuz tanımayan, gizli remizleri, tapınakları, rahipleri bulunmayan, kiliseler dışı dünyada gönlünce yaşayan geniş ve hür ilim.. işte insanlığı kanatlandıracak biricik inanç” (Renan, İlmin Geleceği)

hayati bir konu

suphi | 26 January 2004 16:00

oturmuş kütüphanesinde derin mevzulara dalan bir insan bilirim.kitaplar arasında kaybolmak isteyen ve yıllar sonra bir sayfa arasından çıkmak isteyen.bnun sebebini kendince memleketin refahı için evet memleket.orhan velinin mısraları.her türkiyeli diyebilmeli bunu hiç çekinmeden ve sonunda bir menfaat beklemeden.sonra refah gelir.sadece şimdidki zamana değil gelecek zamanada.gelecek:torunlarımı bekleyen şekilden şekile girebilen bir jole.ona şekil vereceklerde onlar.yani her kişi mevcut potansiyeli ile meydana getirebildiği değişiklik.temennim bunun iyi yönde olması.refah ise bununla beraber geliyor.tıpki gölgenin insanı takip ettiği gibi.şimdiki zamanda refah,buna mutluluk diyelim.şimdiki halde cahillik ve yoksulluk içinde mutlluluk.nasılmı mevcut durumdan haz duymak kabul etmek .aslında bu durumu insanlık adına çalışmayıpda tamamen kendi zatını tatmin etmek olarak düşünürsek ne kadar acı bir durum.bu acılık kendine değilde ondan sonraki nesillere sirayet ediyor.işte halimiz.bireysel değil kitlesel düşünün lütfen.içimden birses bozma moralini diyor.bak sen rahatsın boş versene yaa.ama benden öncekilerde böyle dememişmiydi.işte bu ahvalin sebebi onlar değilmi?