tcp/ip içinde çok basit bir şekilde bir siteye olan mesafenizi hesaplayabilir ve aranızdaki haberleşmenin gecikmesini öğrenebilirsiniz. Bunun için tek yapmanız gereken şey, ping çekmek. Başlat menüsünden çalıştır’a gelerek cmd yazıp enter’a basınız. Karşınıza komut satırı çıkacaktır. Alttaki komutu yazdıktan sonra tekrar enter’a basınız ve paket alma-gönderme yani ping işleminin bitmesini bekleyiniz.

1
ping www.google.com

Karşınıza resimdeki gibi bir ekran çıkacaktır. Ancak önemli olan buradaki bilgileri okumayı bilmektir.

Ekran çıktısına bakacak olursak eğer:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\Users\axanc>ping www.google.com
Pinging www.l.google.com [216.239.59.105] with 32 bytes of data:
Reply from 216.239.59.105: bytes=32 time=107ms TTL=53
Reply from 216.239.59.105: bytes=32 time=106ms TTL=53
Reply from 216.239.59.105: bytes=32 time=105ms TTL=53
Reply from 216.239.59.105: bytes=32 time=105ms TTL=53
Ping statistics for 216.239.59.105:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 105ms, Maximum = 107ms, Average = 105ms

Ping komutu öncelikle 2’nci satırda www.google.com adresinin ip adresini tespit ediyor. aslında bunu “nslookup” programı ile siz de yapabilirsiniz. o da başka yazıya artık. Ardından 4 satır boyunca google’a ait olan ip adresine paket gönderiyor ve cevabını bekliyor.

1
2
3
bytes=32 //gönderilen paketin byte boyutundaki büyüklüğünü gösterir.
time=107ms //paketin iletişimi süresinde geçen süreyi gösterir.
TTL=53 //Time-To-Live

TTL ise çok daha hoş bir şeyi gösteriyor. ancak öncelikle TTL ne demektir? TTL, time-to-live, yani paketin yaşam döngüsünü gösterir. ping işlemi sırasında gönderilen bir paket ttl değeri 64 olarak yola çıkar. paketi bize ulaşması sırasında uğradığı her bilgisayar paketi aldığında ttl değerini bir azaltarak bir sonraki ağ’a iletir. dolayısıyla www.google.com adresi bizden 11 ağ uzaktadır. (64 – 53 = 11). Dolayısıyla bizim google’a gönderdiğimiz bir veri, ona ulaşana kadar 11 farklı bilgisayar üzerinden daha geçmektedir.
Son satırda ise iletişimin kurulması sırasındaki en düşük, en yüksek ve ortalama süreler de bizim karşımızdaki bilgisayar ile aramızdaki veri iletişim süresini gösterir.

1
Minimum = 105ms, Maximum = 107ms, Average = 105ms

bu tip veriler online oyunlar oynarken oldukça önem kazanır. zira siz ortalama 400ms gecikme ile oynarken, başka birisi 100ms gecikme ile oynuyorsa, size karşı neredeyse her daim 300ms avantajı bulunmaktadır.