bildirgec.org

sinemasever

11 yıl önce üye olmuş, 102 yazı yazmış. 48 yorum yazmış.

FİLMLERİMİZ (1-2-3)

sinemasever | 21 December 2006 15:18

ABUK SABUK BİR FİLM 1990 (35mm) Y: Şerif Gören, S: İbrahim Gündüz, GY: Erdal Kahraman, Müzik: Erkin Koray, YP: Penta Film (Turgay Akasoy)

Oyuncular: Kemal Sunal, Bülent Kayabaş, Tayfun Çorağan, Gamze Gözalan, Şıva Gerede, Perin Karaali, Murat İlker, Perin Aytaç, Kutay Köktürk, Dilek Damlacık

Aldığı ödüller:
1990 Cumhuriyet Gazetesi Yunus Nadi Ödülleri ”En İyi İkinci Film”

  • Hayatı boyunca hiç gülmemiş olan bir adam`ı güldürebilmek için insanlar yarışa girerler. Bu yarışın karşılığında yüklü bir ödül alacaklardır. Çevresine doluşan insanlar, akıla hayale gelmeyecek şeyler yaparak adamı güldürmeye çalışmaktadırlar. Ancak nafile, adam tebessüm bile etmemektedir. Sonunda o bu yapaylıklardan kaçar gider. Sokakta yürürken bir çocuğa rastlar. Çocuk, elinde bir film şeridini çevire çevire yürümektedir. Çocuğa ne yaptığını sorar. Çocuk, film çeviriyorum abi diye cevap verir. Ve kaçınılmaz son.
  • Sinemamızın belli bir kuşağının önde gelen yönetmenleri, nedense 1990’ların başlarında “Kemal Sunal filmleri” yapıyorlar Sunal’ın sinemamızdaki yadsınamaz kişiliği ve popülerliği,böyle bir sınflamayı kaçınılmazolaral getiriyor. Ama bu,onca farklı konuya “zor” projelere soyunmuş bir Zeki Mktemn’in bir Şerif Gören’in son filmlerinin hep “Kemal Sunal filmleri” olmasına açıklık getirmiyor.

Abuk Sabuk Bir Film, klasik bir “köy filmi” dekorunda açılıyor: Yoksul ve dul köylü Ademoğlu’nu, onun delişmen kızını, kızı becerme planlarını bir türlü gerçekleştiremeyen “hızlı” köy delikanlılarını filan tanıyoruz. Sonra yine bizim filmlerimizde pek rastlanan bir “mucize” oluyor: Bir Alman milyoner, vaktiyle Türkiye’yi ziyaretinde kendisini (tarhana çorbası ikram ederek!) kurtarmış olan Ademoğlu’na tüm mirasını bırakıyor.

ATATÜRK DİYOR Kİ…

sinemasever | 21 December 2006 14:46

“Sinema öyle bir keşiftir ki bir gün gelecek, barutun, elektriğin ve kıtaların keşfinden çok, dünya medeniyetinin veçhesini değiştireceği görülecektir. Sinema, dünyanın en uzak köşelerinde oturan insanların birbirlerini sevmelerini, tanımalarını temin edecektir. Sinema, insanlar arasındaki görüş, düşünüş farklarını silecek, insanlık idealinin tahakkukuna en büyük yardımı yapacaktır. Sinemaya layık olduğu ehemmiyeti vermeliyiz.”

YILMAZ GÜNEY FİLMLERİ (2)

sinemasever | 21 December 2006 14:40

“kaynak gösterilmeden yapılan alıntı, emeğe saygısızlıktır”

ALAGEYİK 1959 Yönetmen: Atıf Yılmaz Batıbeki, Senaryo: Atıf Yılmaz, Halit Refiğ, Yılmaz Güney, Eser: Yaşar Kemal, Müzik: Muzaffer Sarısözen, Görüntü Yönetmeni: Mike Rafaelyan , Yapım: Erman Film, Yapımcı: Hürrem Erman

Oyuncular: Yılmaz Güney, Pervin Par, Talat Gözbak, Muazzez Arçay, Kadir Savun, Semih Sezerli, İhsan Aşkın, Danyal Topatan, Asım Nipton, Erol Taş, Selahattin İçsel, Gürsel Barlas, Ayşe Kant, Ali Seyhan, Suzan Uçaner, İbrahim Çalkırcan, Sıtkı Güleryüz, Niyazi Başak

SİNEMAMIZA HAYAT VEREN ROMANLAR (2)

sinemasever | 21 December 2006 00:29

“kaynak gösterilmeden yapılan alıntılar, emeğe saygısızlıktır”

“ Çölde Bir İstanbul Kızı” 1957

Sinemamıza hayat veren romanlar serisinden romancı Esat Mahmut Karakurt’un 1926 yılında yazdığı ikinci romanı “Çölde Bir İstanbul Kızı” Faruk Kenç tarafından 1957 yılında senaryolaştırılmış ve aynı zamanda yönetilmiştir. Filmi görüntüleme işini Enver Burçkin üstlenmiş, And Film adına Turgut Demirağ prodüktörlüğünü yapmıştır.

Romanın arka yüzünde roman hakkında şu açıklamaya yer verildiği görülmektedir.

EROTİK FİLMLER VE OYUNCULAR

sinemasever | 20 December 2006 22:21

Seks filmleri ve Oyuncuları (1) “Seher Şeniz”

1960’lı yıllara kadar çekilen film sayısı ancak 100 rakamına ulaşabiliyordu. 1960 yılından sonra Yeşilçam’da çekilen film sayısı her geçen yıl daha da artmakta 200’lü 300’lü rakamlara kadar çıkış göstermişti. 1970’li yıllara gelindiğinde, televizyonun yoğunlaşmasıyla birlikte Türk sinemasında, salonlara seyirci bulamayan yapımcılar zor durumda kalmışlar çareyi “erorik/seks” filmleri çekerek seyirci toplama gayretine girmeye başlamışlardır. Bu zor dönemde ve sonrasında bu filmlerde rol alan bir çok kadın ve erkek oyunculara ve bu filmleri yöneten yönetmenlere pek iyi gözle bakılmadı. Daha sonraki yıllarda ise furyaya katılanlar o günleri unutmayı daha uygun gördüler.

YILMAZ GÜNEY FİLMLERİ (1)

sinemasever | 20 December 2006 00:25

Film Afişi
Film Afişi

BU VATANIN ÇOCUKLARI 1958Yönetmen: Atıf Yılmaz, Senaryo: Yaşar Kemal (Azmi Kütüval adıyla), Atıf Yılmaz, Görüntü Yönetmeni: Mike Rafaelyan, II. Asistan: Yılmaz Güney, Müzik: Ahmet Yamacı, Yapım: Dar Film/Sıtkı Şumnulu

Oyuncular: Talat Gözbak, Atilla Engin, Yılmaz Güney, Nurhan Nur, Ali Ekdal, Bige Zobu, Atıf Kaptan, Çocuk Oyuncu: Nesrin Gökkaya (Sonraki yılların meşhur dansözü Nesrin Topkapı)

KONU: Olay Kurtuluş Savaşı sırasında geçer. Gaziantep’teki ulusal cephenin kuruluşuyla ilgili savunma belgelerini içeren mektubun Ankara’ya ulaşması, Mustafa Kemal Paşa’nın eline geçmesi gerekmektedir. Bu belgeleri Paşa’ya ulaştırma görevini üstlenen genç adam (Ali Ekdal) gizlice yola çıkar. Ancak durumu öğrenen iki padişah yanlısı, genç adamın peşine takılıp onu izlerler. Genç adam, peşindekilerden kurtulamaz ve yolda öldürülür. Bu kez ölen adamın on bir yaşlarındaki oğlu (Atilla Engin) görevi teslim alır. Kız kardeşiyle (Nesrin Gökkaya) birlikte, belgeleri Paşa’ya götürmek üzere yola devam ederler.

“Çirkin Kral” YILMAZ GÜNEY

sinemasever | 19 December 2006 14:33

Türk Sineması’nın gelmiş geçmiş en önemli sinema adamı olan Yılmaz Güney (Pütün); 1 Ocak 1937 tarihinde Adana’da doğmuş ve 9 Eylül1984 de Paris’te ölmüştür.

114 filmde oyunculuk yapan Güney, bu filmlerin 64 tanesinin senaryosunu yazmış, 15 inin yapımcılığını üstlenmiş, 26 sının Yönetmenliğini yapmıştır.

Oyuncu-Senarist-Yönetmen ve Yapımcı kişiliğini bir araya toplayan Yılmaz Güney, 114 filmiyle burada yer alacak, yer almakla kalmayıp, filmler ile ilgili eleştiri, resim, afiş ve diğer belgelere de ulaşılmaya çalışılacaktır.

Lütfi Ömer Akad’dan 48 Film,

sinemasever | 19 December 2006 13:54

Aşağıda yer alan bu filmler, burada (arsiv.pilli.com/serbest) yer alacak, teknik ve oyuncu kadrosu ile beraber film konularına ve eleştirilerine yer vererek, “ustasız usta” Lütfi Ömer Akad’ı sinemaseverlere daha yakından tanıtılmaya çalışacağım.

Saygılarımla
sinemasever

1) VURUN KAHPEYE (1949)
2) LÜKÜS HAYAT (1950)
3) ARZU İLE KAMBER (1952
4) KANUN NAMINA (1952)
5) İNGİLİZ KEMAL LAVRANS’E KARŞI (1952)
6) TAHİR İLE ZÜHRE (1952)
7) ALTI ÖLÜ VAR/İpsala Cinayeti (1953)
8) KATİL (1953)
9) ÖLDÜREN ŞEHİR (1953)
10) ÇALSIN SAZLAR OYNASIN KIZLAR (Oyna Kızım Oyna) (1953)
11) VAHŞİ BİR KIZ SEVDİM (1954)
12) BULGAR SADIK (1954)
13) BEYAZ MENDİL (1955
14) GÖRÜNMEYEN ADAM İSTANBUL’DA (1955)
15) KARDEŞ KURŞUNU (1955
16) MEÇHUL KADIN (1955)
17) KALBİMİN ŞARKISI (1956)
18) AK ALTIN (1957)
19) KARA TALİH (1957
20) MEYHANECİNİN KIZI/Mapushane Çeşmesi (1958)
21) ANA KUCAĞI (1959)
22) YALNIZLAR RIHTIMI (1959)
23) ZÜMRÜT/Siyah Yıldızlar (1959)
24) CİLALI İBO’NUN ÇİLESİ (1960)
25) DİŞİ KURT (1960)
26) YANGIN VAR (1960)
27) SESSİZ HARP (1961)
28) ÜÇ TEKERLEKLİ BİSİKLET (1962)
29) SIRAT KÖPRÜSÜ (1966)
30) HUDUTLARIN KANUNU (1966)
31) ANA (1967)
32) KIZILIRMAK KARAKOYUN (1967)
34) KURBANLIK KATİL (1967)
34) VESİKALI YARİM (1968)
35) KADER BÖYLE İSTEDİ (1968)
36) SENİNLE ÖLMEK İSTİYORUM (1969)
37) RÜYA GİBİ (1971)
38) ANNELER VE KIZLARI (1971)
39) BİR TESELLİ VER (1971)
40) MAHŞERE KADAR (1971)
41) VAHŞİ ÇİÇEK (1971)
42) YARALI KURT (1972)
43) IRMAK (1972)
44) GÖKÇE ÇİÇEK (1972)
45) GELİN (1973)
46) DÜĞÜN (1973)
47) ESİR HAYAT (1974)
48) DİYET (1974)

LÜTFİ ÖMER AKAD (Sinemacılar Dönemi)

sinemasever | 19 December 2006 12:10

Türk Sinemasında Tiyatrocular ve Geçiş Dönemlerinden sonra “Sinemacılar Dönemi” (1952 – 1963)

Muhsin Ertuğrul’un 1923’te sessiz sinema ile başlayan ve 1938’e kadar devam eden “tiyatrocular dönemi” nin ardından, Türk Sineması’nda bir geçiş dönemi başlar. Bu dönemde artık hem Avrupa ve hem de Amerikan filmleri ve daha sonra II. Dünya savaşı yıllarında da Mısır filmleri ülkemizde gösterilmeye başlanmıştır.
1938-1952 yılları arasında ki bu geçiş döneminde; Faruk Kenç, Baha Gelenbevi, Şadan Kamil, Turgut Demirağ, Şakir Sırmalı, Çetin Karamanbey, Aydın Arakon, Orhan Murat Arıburnu gibi sinemacılar ile tiyatrodan gelme yönetmenler kendilerini göstermişlerdir.
Türk Sinemasında artık gelişme ve geçiş dönemleri 1952 yılına geldiğimizde sona ermiş ve sinemamızın geçmişini de çok iyi kavrayan ve Erman Film’de Hurrem Erman adına çalışan genç bir yönetmen ortaya çıkmıştır. Lütfi Ömer AKAD…
Türk Sinema Tarihçileri bu dönemi Lütfi Ömer Akad’ın aynı tarihte gerçekleştirdiği “Kanun Namına“ adlı filimle başlatmayı adet edinmişlerdir. Oysa Akad’ın yaratıcı yetenekleriyle kendine özgü sinema dilini uyguladığı ilk filmi, I949’da Halide Edib’in (ek1) aynı adlı romanından sinemaya uyarladığı “Vurun Kahpeye”dir.

SİNEMAMIZA HAYAT VEREN ROMANLAR (1)

sinemasever | 19 December 2006 11:33

“Vahşi Bir Kız Sevdim”

Konumuzla ilgili olarak ilk yazı dizisine 18 Aralık 2006 günü Esat Mahmut Karakurt’un biyografisi ve yazdığı romanlardan söz ederek başladım. Ve bunu takibeden günlerde de, bu romanlardan senaryolaştırılarak çekilen filmleri tanıtacağımdan söz etmiştim. Romancının 1926 yılında yazdığı ilk roman “Vahşi Bir Kız Sevdim” romanıydı. Roman aynı isimle 1954 yılında sinemamızın usta yönetmenlerinden Lütfi Ömer Akad tarafından senaryolaştırılmış ve çekilmiştir. Filmin yapımcılığını sahibi olduğu Kemal Film adına, Osman F. Seden yapmıştır. Kriton İlyadis görüntü yönetmeni olarak filmin çekimine katkıda bulunmuştur. Aynı film yine aynı isimle Nejat Saydam’ın senaryosuyla 1972 yılında tekrar bir başka kadroyla çekilecektir.